Girlpower in Brasschaats college [FOTO]

Op 29 oktober 2018, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Verkiezingen 2018

Powervrouwen zijn het, de zes schepenen van Brasschaat. Door de helft van hen wordt dat nog eens onderstreept met een leren broek of rok. “Wij zijn geen feministen”, zeggen ze eensgezind. “Wij zijn geen excuustruzen. Wij zijn gewoon de juiste vrouw op de juiste plaats.”

Het lijkt niet gemakkelijk, zes drukbezette vrouwen samen krijgen voor een interview, maar met dank aan de WhatsAppgroep lukt het toch. “Vrouwen zijn efficiënter dan mannen denk ik”, zegt Goele Fonteyn. “Al is het Jan Jambon die de WhatsAppgroep bedacht heeft. Hij heeft eigenlijk wel een vrouwelijk kantje.”

Gelach, de sfeer is ontspannen. Ze hebben er zin in, de zes dames. De ene met al meer jaren politiek op de teller dan de andere. Myriam Van Honsté was tussen 2006 en 2012 al schepen, maar bestuurde de vorige legislatuur niet mee. “Nu zal ik me toeleggen op ruimtelijke ordening, wonen en milieu. Ik wil nieuwe woonvormen mogelijk maken op de grote percelen die we hier hebben, zonder iets af te doen aan het groene karakter van Brasschaat.”

Allemaal hebben ze concrete plannen die ze de komende zes jaar graag willen realiseren. Karina Hans (OCMW en Sociale Zaken) wil een 'Huis van het Kind' openen in Brasschaat en leefloners stimuleren om weer aan het werk te gaan. Adinda Van Gerven (Sport en Jeugd) wil het Louis De Winterstadion in ere herstellen en dat combineren met een fuifruimte. Goele Fonteyn (Openbare Werken, Patrimonium en Mobiliteit) wil van Brasschaat de eerste gemeente maken met uniforme fietsoversteekplaatsen en ze wil vierkantsgroen invoeren. En dan is er nog Carla Pantens (Cultuur en Senioren), die hoopt dat de podiumzaal er deze legislatuur kan komen en ze wil een meldpunt voor eenzame senioren. Inez Ven (Burgerzaken en Onderwijs) tot slot zal inzetten op vernieuwend onderwijs en wil met kinderarmoede aan de slag. Op Myriam Van Honsté na (Open Vld), zijn alle schepenen N-VA'ers. Een luxe, beseffen ze zelf. “We hebben besloten om onze fractievergadering samen met Open Vld te houden, want zij zijn maar met twee”, vertelt Goele Fonteyn. “Bovendien zitten we op dezelfde golflengte.”

Geen vrouwelijke burgemeester

Op basis van de cijfers zou het logischer zijn als Adinda Van Gerven - 2.040 voorkeurstemmen - waarnemend burgemeester was geworden in plaats van Philip Cools (845 voorkeurstemmen). “Ik voel me triest en ontgoocheld voor de kiezers, maar Jan Jambon mag kiezen wie hem vervangt. Ik heb ook een doorgedreven karakter, Philip Cools is een bemiddelaar. Voor het beleid is het dus een goede keuze”, zegt Adinda Van Gerven. Alle dames benadrukken dat ze tegen quota zijn en vinden dat de kwaliteiten van iemand altijd primeren. Alleen blijkt er wel sprake te zijn van positieve discriminatie in omgekeerde richting. Puur op basis van het aantal voorkeurstemmen had er nog een extra vrouw als schepen aangesteld kunnen worden, maar met Bruno Heirman werd toch voor een man geopteerd. Karina Hans: “Jan Jambon kijkt ook naar het totaalplaatje, naar ervaring en welke bevoegdheden bij wie passen.” De mannen in het bestuur met waarnemend burgemeester Philip Cools, Bruno Heirman en gemeenteraadsvoorzitter Tom Versompel, worden trouwens allemaal positief geëvalueerd door hun vrouwelijke collega's. “Het zijn zachte mannen, dat zal wel werken”, zegt Karina Hans.

Over de combinatie alcohol en autorijden zijn alle vrouwelijke schepenen heel duidelijk: dat zal niet gebeuren. Myriam Van Honsté: “Een vrouw zegt misschien eerder nee tegen een glas alcohol of rijdt met iemand mee. Onze kinderen doen dat niet, dan doe je dat zelf ook niet.” Verder verwachten ze dat de vrouwelijke touch zorgt voor vlotte communicatie en efficiënte vergaderingen. Bovendien hebben ze net beslist dat ze niet in het oud gemeentehuis, maar wel in het nieuwe administratief centrum willen werken. Dichter bij de dossiers en de collega's van de administratie. “Dat weten de mannen nog niet, maar dat zal wel gebeuren”, zegt Karina Hans. De rest knikt instemmend. Als erover gestemd moet worden, is de meerderheid al zeker akkoord.