VZW Sport Plus zet in op hartveilig sporten

Op 7 december 2016, over deze onderwerpen: Sport

De vzw Sport Plus investeert dit jaar 10 000 euro om de overlevingskansen van mensen met een hartstilstand te verhogen van 5 naar 60 %. Met de aankoop van vier AED buitentoestellen (automatische defibrillatoren) onderstreept de Raad van Bestuur van de vzw het belang van hartveilig sporten. "In België bedraagt de overleving van een hartstilstand minder dan 5 %. Wallonie verplichtte sportclubs en -centra recent om AED-toestellen te installeren. Nederland telt ongeveer het driedubbele aantal AEDtoestellen, goed onderbouwd door smartphone-geactiveerd circuit van regionale vrijwilligers. Vlaanderen wikt en weegt nog. Toch zien we in meerdere gemeente grote inhaalbewegingen en ook in Brasschaat willen we een aanzet en sensibilisering in beweging brengen." aldus schepen van Sport Adinda Van Gerven. De Brasschaatse sportfunctionaris Elke Buelens bevestigt dat de vzw naast de aankoop ook zal inzetten op opleiding. "Het is duidelijk een en-en verhaal: het toestel kan niet zonder opleiding en vice versa." De vier toestellen worden buitendeurs aan sportinfrastructuut verspreid over de ganse gemeente opgehangen. Zo komt er een toestel aan het Louis De Winterstadium, de sporthallen van Mariaburg en Driehoek alsook aan de bassball terreinen aan de de Licht Vliegwezenlaan.

De Brasschaatse Film

Sport Plus en AED-toestellen