Gezocht: originele invulling voor leegstaande winkelpanden

Op 24 oktober 2018, over deze onderwerpen: Burgemeester, Lokale economie
Brasschaat Popt Up

Met Brasschaat Poptup wil het gemeentebestuur zo veel mogelijk leegstaande winkelpanden een tijdelijke invulling bezorgen. De bedoeling is tot vaste invullingen te komen en de leegstand te verminderen.

Op dit ogenblik zijn er in totaal zeshonderd winkelpanden in de parkgemeente. Ongeveer 10% daarvan staat leeg. “Dat is te veel”, zegt waarnemend burgemeester Philip Cools (N-VA). 5 of 6% is aanvaardbaar. Daarom willen we met Brasschaat Poptup ondernemers overtuigen om in Brasschaat een zaak te openen”, zegt Cools.

Het gemeentebestuur ging in zee met CityCubes dat als tussenpersoon fungeert. “Het project loopt in november, december en januari. Op dit ogenblik hebben we al vijf kandidaten. Voor deze opstartfase beperken we ons tot het centrum. Dankzij CityCubes moeten de eigenaars van de panden zich niet bezighouden met papierwerk en dergelijke. De kandidaat-ondernemer heeft zijn handen vrij en kan zich focussen op de zaak. Het is CityCubes dat het pand huurt van de eigenaar”, gaat Cools verder.

Kersvers schepen van Lokale Economie en Toerisme Goele Fonteyn (N-VA) wijst erop dat dit geen concurrentie mag worden voor de bestaande handelszaken. “Een jury zal aan kwaliteitsbewaking doen. Dat houdt in dat we erop zullen toezien dat het geen stockverkoop wordt. We zoeken echt naar originele invullingen die liefst complementair zijn aan het bestaande winkelaanbod. De invullingen moeten een meerwaarde hebben voor ons centrum”, zegt Goele Fonteyn.

Na drie maanden wordt het project geëvalueerd. Dan wordt bekeken of het initiatief verder kan worden uitgerold en of ook de winkelcentra Donk, Mariaburg en Maria-ter-Heide hierbij kunnen worden betrokken. Voorlopig gaat het alleen om leegstaande panden tussen de Borrekenslei en de Zegersdreef.

In 2013 werden al pogingen ondernomen om iets op poten te zetten. Dat kwam toen van de winkeliers zelf. Maar het idee kende geen succes. Na een reeks acties zoals de koopzondagen, de starterspremies, de prijzen voor klantvriendelijke ondernemingen en zo meer werkte centrummanager Marie-Laure Koyen nu dit project uit. “Ik ben ervan overtuigd dat ons winkelcentrum over voldoende troeven beschikt om de ondernemers aan te trekken. Leegstaande winkelpanden zijn alvast niet goed voor het imago van ons centrum. We hebben natuurlijk ook een cultureel en recreatief aanbod voor de klanten”, voegt waarnemend burgemeester Philip Cools er nog aan toe.

Copyright © 2018 Mediahuis - Gazet van Antwerpen - Jan Brys

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is