Ex-videotheekuitbater wordt schepen

Op 22 september 2016, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Lokale economie, Ruimtelijke ordening, Toerisme

Philip Cools (54) volgt Tom Versompel (N-VA) op als schepen van Lokale Economie, Ruimtelijke Ordening en Toerisme. Van januari 2013 tot en met 31 oktober 2014 was Cools al eens schepen. Versompel kondigde eind augustus via een brief aan waarnemend burgemeester Koen Verberck zijn ontslag aan nadat hij tot driemaal toe betrapt werd voor rijden onder invloed van alcohol.

Philip Cools is kabinetsmedewerker van minister Jambon, maar zal halftijds uit Brussel terugkeren. "We hebben opnieuw voor Philip gekozen omdat hij de materie heel goed kent en we wilden absoluut iemand die de dossiers goed is blijven opvolgen", zegt Brasschaats N-VA-voorzitter Dominick Rediers. "De dossiers zijn te belangrijk om iemand nieuw aan te duiden als schepen zonder de nodige dossierkennis." Cools werd unaniem door het bestuur aanvaard. "We wisten welke richting we uit wilden om de continuïteit te garanderen. Cools leek ons dus de beste optie."

Philip Cools werd geboren in Turnhout, maar groeide op in Brasschaat. Na zijn middelbare studies in het GIB en de toen nog verplichte legerdienst begon hij in 1986 zijn professionele loopbaan bij het gemeentebestuur van Brasschaat. "Door het volgen van avondonderwijs vervolmaakte ik mijzelf in het administratief recht en kon zo bij de financiële dienst van de gemeente doorgroeien van opsteller tot bestuurschef", zegt Cools. "Na meer dan 21 jaar werkzaam te zijn geweest bij het gemeentebestuur heb ik vanaf 1 januari 2008 gekozen voor een meer politiek geëngageerde loopbaan. Als nieuweling in de politiek kreeg ik de functie van afdelingssecretaris toegewezen."

Altijd in gemeenteraad

De Brasschaatse kiezer maakte in oktober 2012 voor het eerst kennis met Cools. Hij zette zich in voor een gezond financieel beleid van de gemeente waarbij investeringen geen invloed mogen hebben op de financiële draagkracht van de Brasschatenaar. Verder wilde hij de lokale economie stimuleren en wilde hij zich inzetten voor een doordacht woonbeleid waarbij aan elke Brasschatenaar de mogelijkheid wordt geboden om in onze gemeente te blijven wonen en waar bij elke beslissing wordt gekeken naar de impact op de gezinnen.

Toen titelvoerend burgemeester Jan Jambon op 1 november 2014 aangesteld werd als vicepremier en minister van Binnenlandse Zaken werd Cools directeur van het secretariaat van zijn kabinet. Omdat de functie moeilijk combineerbaar was met het mandaat van schepen in een gemeente als Brasschaat, droeg hij zijn functie over aan Tom Versompel. Cools bleef echter wel gemeenteraadslid. In Brasschaat staan Cools en zijn echtgenote ook bekend als de voormalige uitbaters van Videotheek Hannibal. "Door te drukke bezigheden en de steeds slinkende markt van de video- en dvd-verhuur besloten wij in september 2010 om de videotheek stop te zetten. Aan de zestien jaar dat wij samen de videotheek hebben gerund houden wij zeer mooie herinneringen en vele vriendschappen over."