Schepen van gezin levert indrukwekkende lijst af met opvanginitiatieven

Op 6 februari 2015, over deze onderwerpen: Gezin

Ook qua infrastructuur krijgen we vaak een pluim. Onze gemeente organiseert geen kinderopvang in eigen beheer, maar we hebben uiteraard wel een regierol voor andere opvanginitiatieven. Het aanbod is zeer divers. Zo hebben we de inkomensgerelateerd opvang, zelfstandige initiatieven, onthaalgezinnen, zomerkampen, oppas voor zieke kinderen aan huis, opvang voor kinderen met een handicap, speelpleinwerking en vooren naschoolse opvang. Vooral die oppas thuis is niet zo evident", vervolgt de schepen.

Bij de inkomensgerelateerde kinderopvang worden de criteria opgesteld door Kind en Gezin. Dat bepaalt het aantal plaatsen per gemeente.

De schepen is ook trots op de speelpleinwerking en de zomerkampen in Brasschaat. "Niet minder dan 585 kinderen werden in 2014 opgevangen tijdens de vakantieperiode.

Driehonderd van die kinderen nemen deel aan de jeugdkampen. Verder is er nog de kinderopvang van De Driehoekjes.

Deze krijgt een nieuw onderdak.

Hij moet verhuizen uit zijn huidige locatie. Er zijn verschillende mogelijkheden. De gemeente zoekt actief mee naar oplossingen en eerstdaags wordt beslist waar de opvang naartoe kan", zegt Hans die er nog aan toevoegt dat enkele weken geleden de speelbabbel in Maria-ter- Heide is opengegaan.

"Ouders kunnen hier gratis terecht voor een leuk speelmoment met de kinderen en ook voor vragen rond opvoeding. Brasschaat heeft bovendien de erkenning gekregen voor het Huis van het Kind.

Dat zet vooral in op kinderen uit kansarme gezinnen.We willen de drempel zo laag mogelijk houden.

Vooral tijdens de eerste levensjaren moet het sociale leven van kinderen worden gestimuleerd."

"Maar er zijn nog altijd mensen die de weg naar de kinderopvang niet vinden. Wij helpen hen daarbijmet een website. Zo kunnen ze gemakkelijk en snel hun weg vinden naar een geschikte opvang voor hun kinderen."

www.kinderopvangwijzer.be