Nieuw gebouw voor Scouts Jobertus

Op 25 juni 2024, over deze onderwerpen: Jeugd, Verenigingen

Nieuw gebouw voor Scouts Jobertus

Stille Meeuw legde in 2019 ambitieuze, goed uitgewerkte en onderbouwde plannen op tafel voor een nieuwbouw voor Scouts Jobertus. Een multifunctioneel gebouw dat door vele kan gebruikt worden. De gemeente besliste om voor 1/3de mee te investeren. Jeugd is immers onze toekomst!

Toen kwam de coronacrisis gevolgd door de energiecrisis wat de bouwkosten deed verdubbelen. Gemaakte plannen werden herzien, waaronder ook het financiële plan. Door overleg, motivatie en geloof stelt de gemeente nog steeds 1/3de met een maximum van 397.000 euro ter beschikking. Een voorbeeld van samenwerking, overleg en respect tussen het bestuur van Stille Meeuw en de gemeente. Een welgemeend proficiat aan de stevige schouders onder Scouts Jobertus!

Hoe komt zulk groot project tot stand?

Zoals in een huishouden zijn de financiële middelen van de gemeente beperkt. Bij het begin van een bestuursperiode (= 6 jaar) worden alle verenigingen bevraagd over wat hun noden en plannen zijn. Op basis daarvan wordt een meerjarenplan opgesteld. De gemeenteraad waakt erover dat iedere groep en iedere wijk van Brasschaat vertegenwoordigd is. Dan gaat men aan de slag.

De vereniging stelt een ontwerp- en financieel plan op. Meestal tracht de gemeente 1/3de te financieren en zorgt de club voor 2/3de middelen. Er wordt draagvlak gezocht en dat ganse proces kan maanden duren. Soms lukt het, soms niet of soms (zoals bij Scouts Jobertus) wordt het bijgestuurd. Eén ding is zeker: iedere partij doet zijn uiterste best om een project te doen slagen.