“Wij doen dit niet alleen om iets te roepen, maar ook om iets te beloven”

Op 1 februari 2019

Een tachtigtal kinderen van de lagere school Mater Dei MTH trotseerde gisteren de koude om een eisenpakket af te geven aan het gemeentebestuur. Ze beloofden zelf ook inspanningen te leveren voor het klimaat.

Het was de tienjarige Lola Van de Geheuchte die het initiatief nam om met de school iets te doen. Mater Dei MTH bestaat uit twee scholen, Mater Dei Ploegsebaan in de wijk Bethanie en Mater Dei della Faille in Maria-ter-Heide.

“We waren in de klas aan het spreken over de klimaatacties in Brussel. We wilden zelf ook wel iets doen, maar naar Brussel konden we natuurlijk niet. Daarom stelde ik voor om iets te doen in Brasschaat. Ik ging met het voorstel naar onze directeur en hij ging akkoord”, vertelt Lola.

De kinderen trokken met de fiets naar het Armand Reusensplein. Van daar ging het te voet naar het oude gemeentehuis, waar schepen Goele Fonteyn (N-VA) het jonge volkje stond op te wachten.

“Wij komen hier niet alleen roepen”, legde Lola uit. “We beloven dat we ons zelf ook zullen inzetten voor een beter klimaat. Zo houden we opruimacties op school. We moedigen iedereen aan om minstens een keer per week met de fiets of te voet naar school te komen. Het gebruik van de auto moet zeker verminderen. Daarom zijn wij ook met de fiets naar hier gekomen. We sorteren zo veel mogelijk, we gebruiken zo weinig mogelijk plastic. We zullen een toezichter aanduiden voor de controle op zilverpapier en plastic folie. We willen deelnemen aan de Dikketruiendag, de Wereldwaterdag en de Buitenlesdag. We hebben ook een afvallied gemaakt. In de namiddag doven we de lichten in de klassen. Deze besluiten hebben we netjes op papier gezet en door alle leerlingen laten ondertekenen”, zegt Lola.

Maar de kinderen hebben natuurlijk ook een aantal vragen voor het gemeentebestuur. Dat maakten ze duidelijk met een aantal boodschappen op grote borden. “Het is bijna te laat, dus red het klimaat”, en “Doe er iets aan, anders is het met de wereld gedaan”, zo klonken hun eisen. “Door het slechte klimaat ben ik kwaad”, lazen we ook nog.

De kinderen kregen alvast gehoor bij de schepen. “We zijn zeer blij dat jullie met het klimaat begaan zijn. We gaan ook spreken met afvaardigingen van de middelbare scholen. Ik zal jullie oorkonde een mooie plaats geven in mijn bureau. Nu hebben wij met de gemeente al heel wat gedaan voor het klimaat. Zo hebben we al heel zonnepanelen gezet en verwarmen we het nieuwe gemeentehuis met biomassa”, voegde Goele Fonteyn eraan toe.

Ook de Brasschaatse kinderburgemeester Lily Bernaert was erbij. “Wij hebben met de kindergemeenteraad beslist om in alles wat we doen rekening te houden met de millenniumdoelstellingen”, zegt de kinderburgemeester.

Christoph Delen, de directeur van de school, was zeer tevreden met de actie. “Toen de leerlingen met het voorstel kwamen, ging ik meteen akkoord. Zeker omdat ze ook een positieve boodschap willen brengen. De kinderen zijn zeker bezig met het klimaat, dat is duidelijk. Maar ze willen zich ook zelf inzetten om er iets aan te doen”, aldus de directeur.

Na hun actie trokken de kinderen opnieuw van het oude gemeentehuis langs de Bredabaan naar het Armand Reusensplein. Ze deden dat onder het goedkeurende oog van de talrijke passanten. Er wachtte hen nog een frisse fietstocht terug naar school.