“We steken nog een tandje bij”

Op 1 december 2017, over deze onderwerpen: Lokale economie
winkeldagen in Brasschaat

Schepen voor Lokale Handel Philip Cools (N-VA) verdedigde tijdens de gemeenteraadszitting de subsidies van 200.000 euro voor de lokale handelaars.

In de begroting van 2017 werd een totaal bedrag van 342.375 euro voorzien voor de ondersteuning van de lokale detailhandel. 192.000 euro is bestemd voor investeringen allerhande, waarvan 100.000 euro voor de vergroening van de Bredabaan. Er werden al twee premies ingevoerd, de starterspremie en de premie voor de meest klantvriendelijke handelaars. “We gaan er nog twee invoeren, een voor creatief ondernemerschap en een voor innovatieve acties”, zegt schepen Cools. Verder wil het Brasschaatse gemeentebestuur het handelscentrum verkleinen. “We willen daarom een premie uitreiken aan al wie zijn zaak naar de kern van het centrum verhuist.”

Verdiende ondersteuning

Volgens Cools zijn de handelaars zeer tevreden met de genomen initiatieven. “Daar kan toch niemand tegen zijn? Onze zelfstandige ondernemers, handelaars, horeca-uitbaters en dienstverleners werken dag en nacht om onze inwoners een perfecte service te verlenen. Zij verdienen deze ondersteuning”, aldus Cools.

Hij repliceerde daarmee op Steven Broos van Brasschaat 2012. Die vroeg zich af of het nog niet stilletjes aan genoeg is. “Waar zit de return voor de Brasschatenaar? Er zijn in onze gemeente nog heel wat zaken die dringend aangepakt moeten worden. Ik denk bijvoorbeeld aan scholen. We moeten de lokale handelaars ondersteunen. Maar ik denk dat er een grens bereikt is.”