Waarnemend burgemeester Koen Verberck zet stap opzij

Op 23 augustus 2018, over deze onderwerpen: Burgemeester, Verkiezingen 2018

Waarnenemd burgemeester Koen Verberck (N-VA), die titelvoerend burgemeester Jan Jambon (N-VA), vervangt, zet een stap opzij en gaat naar de privé. Hij wordt opgevolgd door partijgenoot en huidig schepen van Lokale Economie Philip Cools.

Titelvoerend burgemeester Jan Jambon stelt dat Verberck dit uit eigen beweging doet. “Koen heeft besloten aan een carrière in de privé te beginnen. Ik wil hier heel duidelijk stellen dat Koen absoluut geen stap opzij móét zetten”, reageert Jan Jambon.

Koen Verberck lag de voorbije maanden onder vuur door zijn aanvraag tot samenvoeging van zijn twee percelen. Er kwam heel wat protest vanwege de buren. Zo was er Brasschatenaar Patrick Van Noten die het heel bizar vond dat zijn aangetekende brief gericht aan titelvoerend burgemeester Jan Jambon nooit bij Jambon was aangekomen. Ook N-VA-schepen Luc Sevenhans uitte stevige kritiek op de waarnemend burgemeester.

Koen Verberck zou de derde plaats bekleden op de lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen. Of die nu naar Philip Cools gaat, wordt later bekendgemaakt. Goele Fonteyn, huidig fractieleidster voor N-VA, vervangt Philip Cools als schepen van Lokale Economie, Toerisme en Ruimtelijke Ordening. Zij bekleedt de tweede plaats op de lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen.

Fonteyn, licentiate in de klassieke filologie, wordt getipt als de nieuwe schepen van Onderwijs. Zij zou na de verkiezingen huidig CD&V-schepen van Onderwijs Sophie De Roeck kunnen opvolgen.

Zes jaar bij

Koen Verberck kwam in de plaats van Jan Jambon toen die minister werd. Verberck was tot dan fractieleider in de Brasschaatse gemeenteraad. Hij zou voor de gemeenteraadsverkiezingen van oktober de derde plaats bekleden. Van titelvoerend burgemeester Jan Jambon kreeg Verberck alle vertrouwen om er na de verkiezingen nog zes jaar als burgemeester bij te doen. Nu kiest Verberck dus voor een job in de privé.

Maandagavond 27 augustus is er een gemeenteraadszitting. Die vindt voor het eerst plaats in het nieuwe gemeentehuis in de Verhoevenlei.