"Waar kan de jeugd nog terecht?"

Op 29 oktober 2015, over deze onderwerpen: Gezin

De gemeente stelt de renovatiewerken aan het dak van jeugdhuis HobNob uit tot volgend jaar. De werken waren nochtans dringend nodig, want het regent binnen. "Er werd eerst een alternatieve locatie gezocht voor de jongeren, maar die zoektocht draaide op niets uit. Nu wordt ook nog de renovatie van het huidige jeugdhuis uitgesteld. Bovendien weigeren sommige cafés minderjarigen sinds september. Waar kan de jeugd nog terecht?", klinkt het.

"Misschien waren we wat gulzig in het plannen van onze werken", geeft waarnemend burgemeester Koen Verberck (N-VA) toe. "We hebben keuzes moeten maken. De werken die worden uitgesteld, waaronder de renovatiewerken aan het dak van het jeugdhuis, zullen echter zeker volgend jaar worden uitgevoerd. Het was praktisch trouwens toch onmogelijk om de renovatie nu uit te voeren zonder de werking van HobNob in het gedrang te brengen. Geef ons nog even tijd en het probleem raakt zeker opgelost", belooft hij.

Veilige avond op café

De oppositie gaat niet akkoord met het uitstel. "De jeugd doet moeite om elke vrijdagavond een caféavond te organiseren. Het is de taak van de gemeente om te verzekeren dat die avonden in alle veiligheid kunnen plaatsvinden", zegt fractievoorzitter Myriam Van Honsté (Open Vld). "Al van in het begin werd er valse hoop gegeven aan de jongeren. Heeft niet elke gemeente nood aan een degelijk jeugdhuis?"

Schepen van Cultuur en Gezin, Karina Hans (N-VA) bevestigt dat de gemeente in de zomer op zoek ging naar alternatieve locaties. Die blijken er echter niet te zijn en het dak van het huidige jeugdhuis is dringend aan renovatie toe. Bovendien zijn minderjarigen in bepaalde cafés sinds september niet meer welkom. Waar kan de Brasschaatse jeugd dan nog terecht?

"Om een nieuw jeugdhuis te zetten is er geen budget, maar het is niet omdat er twee cafés weigeren om jongeren op te vangen dat ze niet welkom zijn in de andere cafés in Brasschaat. Er zijn nog altijd sportclubs en jeugdverenigingen waar ze wél binnenmogen. Het is zeker niet zo dat er in onze gemeente helemaal niks is voor de jongeren."

Snel alternatief nodig

De jeugdraad betreurt de beslissing van het gemeentebestuur om de werken aan het dak van HobNob uit te stellen. "Het is echt jammer", zegt Yves Hautekiet, voorzitter van de jeugdraad. "Het voorstel van mevrouw Hans om op zoek te gaan naar alternatieve locaties heb ik enkel via de pers vernomen. Ik denk niet dat ik daar veel geloof aan moet hechten. Hoeveel zekerheid is er trouwens dat de werken volgend jaar wél worden uitgevoerd? Ik hoop dat er zo snel mogelijk een alternatief wordt gevonden, maar ik vrees ervoor."

Axel De Rop van HobNob deelt de mening van Yves. "Wij zijn een jonge groep mensen die HobNob opnieuw op de kaart van Brasschaat willen zetten, maar op deze manier gaat dat niet", zegt hij. "Het grootste probleem is dat het binnenregent in ons jeugdhuis. Daarnaast zijn er ook problemen met de temperatuur. Wanneer we een activiteit organiseren, wordt het er behoorlijk warm. De renovatiewerken worden elk jaar uitgesteld, maar er mag nu écht wel iets aan gedaan worden. Zo kan het niet langer."