Vrijwilligerspunt krijgt plek in gemeentehuis

Op 22 februari 2019

Het nieuwe gemeentehuis van Brasschaat zet haar atrium open voor externe organisaties. Zo komt er onder meer een vrijwilligerspunt en organiseren het Huis van het Kind, VDAB, de FOD Sociale Zekerheid, en de pensioendienst er een zitdag.

Het nieuwe gemeentehuis opende vorig jaar de deuren en wil een waaier aan diensten aanbieden. "We starten met deze organisaties, maar mogelijk komen er later nog bij", vertellen burgemeester Jan Jambon en schepen Karina Hans, beiden N-VA.

En van de opvallendste organisaties is het vrijwilligerspunt Vonak van Lies Jambon, de dochter van Jan. "Een consulente bekijkt samen met geïnteresseerden hoe en waar ze als vrijwilliger aan de slag kunnen.", vertellen Lies Jambon en schepen Karina Hans. "We hebben momenteel bijna 1.953 vrijwilligers waarvan 1.239 van Brasschaat zelf." Vokan zal elke donderdag van 13 tot 17 uur een zitdag houden.

Daarnaast zijn er nog een reeks externe dienstverleners die een plek krijgen in het gemeentehuis. Het gaat onder meer om de FOD Sociale Zekerheid (elke derde dinsdag van de maand van 10 tot 12 uur), de federale pensioendienst (elke tweede maandag van de oneven maanden van 9 tot 11 uur), VDAB (elke maandag) en Huis van het Kind. Er komt ook nog een kinderopvangloket.