“Vergelijk het met het verbod op roken in horecazaken”

Op 24 maart 2016, over deze onderwerpen: Burgemeester, Mobiliteit

Het gemeentebestuur gaat in cassatie tegen het vonnis dat de rechter uitsprak in de zaak tegen het verbod op bermparkeren. Zo kan de procedure nog enkele jaren aanslepen.

Vorige week aanvaardde de rechter het beroep van de Brasschaatse Magda Van Houwelingen tegen de boetes die ze kreeg omdat ze haar wagen op een berm in haar straat had geparkeerd. De rechter oordeelde dat een berm mag worden gebruikt om op te parkeren. Het Brasschaatse gemeentebestuur wilde met zijn verbod op bermparkeren de bermen groen houden.

Tijdens de gemeenteraadszitting gisteravond kondigde waarnemend burgemeester Koen Verberck (N-VA) aan dat het gemeentebestuur in cassatie zal gaan tegen de uitspraak van de rechter. Hij kreeg daarmee de hele oppositie over zich heen. De bevoegde schepen van Mobiliteit, Luc Sevenhans (N-VA), kon zich niet verdedigen omdat hij niet aanwezig was.

“Wij gaan in cassatie omdat wij het beschadigen van het gemeenschappelijke groen in onze gemeente zo veel mogelijk willen beperken. Dat stuitte op verzet van enkele burgers. Maar net zoals bijvoorbeeld bij het nationale verbod op roken in horecazaken, zal het begrip voor deze maatregel ook toenemen, zo hopen wij tenminste”, aldus Koen Verberck.

De waarnemend burgemeester verwees nog eens naar de vorige legislatuur. “In 2007 werd deze aanpak al voorgesteld en onderbouwd. Wij hebben met deze ploeg niet anders gedaan dan het werk verdergezet. We zijn onze burgers blijven sensibiliseren, we hebben parkeervakken aangelegd waar zich een probleem voordeed. In de Pauwelslei bijvoorbeeld hebben wij bij de heraanleg rekening gehouden met het specifieke karakter van de straat, maar ook met de aanwezige wagens in de straat”, aldus nog Verberck.

N-VA-fractieleider Goele Fonteyn vulde aan door te zeggen dat het vonnis van de rechter ook positief kan worden bekeken. "We weten nu dat we onze bermen kunnen beschermen door ervoor te zorgen dat men er niet op kan parkeren. We kunnen paaltjes zetten of aanplantingen aanbrengen”, luidde het.

Wat met geïnde boetes?

Myriam Van Honste (Open Vld), voormalig schepen van Mobiliteit, vindt het spijtig dat het zo ver is gekomen. We hadden straat per straat moeten evalueren.”.

Steven Broos en Rudi Pauwels (Brasschaat 2012) vroegen zich af wat er met de geïnde boetes gaat gebeuren. “Dat moeten we nog bekijken. Maar wie een boete betaalt, gaat eigenlijk akkoord”, reageerde Verberck. Er zouden in totaal voor iets minder dan 60.000 euro aan boetes zijn geïnd. Het is duidelijk dat het laatste woord over dit probleem nog niet is uitgesproken.