Veilig sporten dankzij defibrillator

Op 9 februari 2017, over deze onderwerpen: Gezin, Sport
Adinda Van Gerven, Inez Ven en Martine Willemen

De vzw Sport Plus investeert dit jaar meer dan 10.000 euro in vijf AED-toestellen (automatische externe defibrillatoren). Ze worden verspreid over de gemeente.

Een defibrillator kan een mensenleven redden bij een hartstilstand. “We willen de mensen en de sportclubs sensibiliseren”, zegt schepen van Sport Adinda Van Gerven (N-VA). “Daarom plaatsten we er vier en nemen we er een mobiel in gebruik. Er hangen nu toestellen aan het Louis De Winterstadion, aan de sporthallen Driehoek en Mariaburg en aan de baseballvelden in de Licht Vliegwezenlaan. Het mobiele toestel kan worden uitgeleend bij grote sportevenementen”, zegt schepen Van Gerven.

Een defibrillator kost ongeveer 1.000 euro en daar komt nog 500 euro bij voor de buitenkast. Het toestel is door iedereen te gebruiken. In geval van nood moet de kast er worden afgedraaid, daarna moeten de gesproken instructies worden gevolgd.

“Het is wel aangewezen dat de sportclubs een basisopleiding volgen. Er komt ook nog een toestel in De Remise, het seniorencentrum in het Gemeentepark. Dat toestel kregen we in het kader van de actie Lekker Actieve Gemeente”, aldus Adinda Van Gerven.