Tumult om bouwgrond

Op 26 januari 2016, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening

Tijdens de gemeenteraad deed zich maandag een incident voor, toen een aanwezige zonder toestemming het woord nam en zijn ongenoegen uitte over het door Vlaams Belang toegevoegde punt over gronden in de Neervelden.

Het Brasschaatse gemeentebestuur verkocht daar twee jaar geleden een stuk grond aan de sociale woningmaatschappij Arro, met de bedoeling er op termijn sociale woningen te bouwen. Dat zint Brasschatenaar Patrick Van Noten helemaal niet, omdat hij in diezelfde wijk ook een stuk grond heeft dat hij wil ontwikkelen voor betaalbare woningen.

“Jonge Brasschaatse gezinnen zijn meer gebaat bij betaalbare woningen dan bij de sociale woningen. Maar er is nog iets. In 2007 heeft de gemeente beloofd op die grond betaalbare woningen te bouwen. Die belofte is ze niet nagekomen. Die veertig aanwezigen in de gemeenteraadszaal zijn allemaal mensen die geïnteresseerd zijn in een betaalbare woning. Die kunnen ze bouwen op de grond die ik aanbied. Ik doe dat tegen een prijs van 75 euro per vierkante meter, men kan dus niet zeggen dat ik dit uit eigenbelang doe”, zegt Van Noten.

Dimitri Hoegaerts (Vlaams Belang) polste naar de visie van het gemeentebestuur. “Klopt het dat er zeventig sociale woningen worden gepland en zo ja, op welke termijn?”, vroeg Hoegaerts.

Schepen van Ruimtelijke Ordening Tom Versompel (N-VA) antwoordde dat uit een woonbehoeftestudie is gebleken dat er op dit ogenblik geen noodzaak is aan woningen daar. “Het betreft woonuitbreidingsgebied en daar wordt alleen groepsbouw of sociale woningbouw toegestaan. We behouden dat gebied als reserve voor later”, luidde het.

Dimitri Hoegaerts toonde zich ontgoocheld over dit antwoord. Toen het punt werd afgerond, mengde Patrick Van Noten zich vanuit de publiekstribune. Hij wilde vragen wat er dan moest gebeuren met al die mensen die graag een stuk grond zouden kopen. Gemeenteraadsvoorzitter Marie-Anne Coppens legde Van Noten kordaat het zwijgen op. Toen de man nog niet ophield, dreigde Coppens de zitting te schorsen. Daarop verliet het publiek de zaal onder de leiding van Patrick Van Noten.