The Day Before Tomorrow doet jong en oud bewegen aan kasteel in Brasschaat [BEELDEN]

Op 21 juli 2018, over deze onderwerpen: Cultuur

De zesde editie van The Day Before Tomorrow kwam traag op gang, maar eens de warmte een beetje geluwd, liep het grote grasveld naast het kasteel toch aardig vol. Ook op het balkon achter het kasteel was het ambiance troef.

De organisatoren hadden de opstelling voor deze editie helemaal omgegooid. “De mainstage hebben we helemaal achteraan geplaatst. Op die manier wordt het zicht op het kasteel niet belemmerd”, legt Marc Reijntjes uit.

Qua veiligheid werd ook deze keer niets aan het toeval overgelaten. Geen rugzakken, flessen alcohol of drugs. De politie talrijk aanwezig, zowel in uniform als in burger.

“We hebben het jonge Brasschaatse duo Zeen & Myer het festival laten openen. Dat was om 14u. Het was toen nog zeer warm en daarom ook redelijk rustig. Rond 16u was het aantal toeschouwers gestegen tot een dikke 4000”, gaat Marc Reijntjes verder.

Rond 17.30u beklom 5NAPBACK het podium. Zij kregen de handjes op elkaar en maakten dan plaats voor een eerste hoogtepunt. Sevn Alias, bekend van “Patsergedrag” begon aan zijn rapnummers. De man in hoodie had duidelijk een grote schare supporters bij. Na Sevn Alias was het de beurt aan een ancien op The Day Before Tomorrow. F.R.A.N.K. kende weinig of geen moeite om de massa in beweging te krijgen. Daarna moesten Dave Lambert & Sakso, Skyve x Eva De Roo en Mystique nog komen. De avond op de mainstage werd afgesloten door Makasi*Mc River Jaxx.

Tegelijkertijd zorgde The Villa voor muziek en ambiance op het grote terras achter het kasteel. Verschillende jonge talenten konden hun gang gaan in The Techno & House Stage by Desperados en de Castle Stage.

Vliegveld

Schepen van cultuur Karina Hans (N-VA) die in 2013 het initiatief voor The Day Before Tomorrow nam, is meer dan tevreden over de evolutie. “Ik wilde toen een dj-festival in het leven roepen voor de Brasschaatse jeugd voor wie het om diverse redenen onmogelijk is om naar Tomorrowland in Boom te gaan. We zijn toen begonnen met 5000 toeschouwers. Dat aantal is steeds blijven groeien. Er staat nu een organisatie op punt die erin slaagt alles vlekkeloos te laten verlopen. Op de bovenverdieping van het kasteel wordt alles gemonitord. Elke twee uur wordt er vergaderd met de veiligheidsdiensten”, legt cultuurschepen Karina Hans uit.

“Het was mijn droom om dit festival uit het park weg te halen en naar het vliegveld te brengen. Maar de tegenkanting van Natuur en Bos is altijd zeer groot geweest. We zullen zien welke beslissing de volgende legislatuur neemt. Voor mij mag het ook hier nog een aantal jaren doorgaan. Onze jongeren appreciëren dit zeker”, voegt de schepen er nog aan toe.

Hoofd van de integrale veiligheid Robin Van der Linden hield alles mee nauwlettend in de gaten. “Tot nu toe hebben we één 16-jarige in compleet dronken toestand even apart gehouden. We hebben zijn ouders opgebeld en hij kreeg van zijn vader een flinke bolwassing”, zo vertelt Robin Van der Linden.

Warmte

De organisatoren vreesden vooraf dat de warmte de jonge dansers parten zou spelen. “Dat viel zeer goed mee. Na 17u werd het heerlijk koel op het grote grasveld. Bovendien hadden we voldoende water voorzien. Mocht het nodig zijn geweest, dan zorgden we ook voor een sproeisysteem, maar dat was niet nodig”, aldus Marc Reijntjes.

Opvallend is zeker dat The Day Before Tomorrow niet alleen jongeren naar het park van Brasschaat lokt. Onder het publiek bevinden zich ook heel wat dertigers en veertigers, voornamelijk koppels die afspreken om samen uit de bol te gaan. Naast de mainstage bevond zich de VIP-stand. Daar ligt de gemiddelde leeftijd nog iets hoger. We troffen er de jarige Myriam Van Honste aan. “Ik heb hier met enkele vriendinnen afgesproken om mijn verjaardag te vieren. Wie kan zoveel mensen samen krijgen om een verjaardag te vieren als dit hier”, voegt Myriam er grappend aan toe. Het merendeel van de aanwezigen op de VIP-stand maakten ook van de gelegenheid gebruik om te netwerken.