Prijs kasteel Withof verlaagd naar 2,8 miljoen

Op 26 mei 2016, over deze onderwerpen: Lokale economie, Ruimtelijke ordening
Kasteel Withof

Het kasteel Withof in het noorden van Brasschaat staat intussen al twee jaar te koop. De vraagprijs van 4,7 miljoen euro wordt nu verlaagd naar 2,8 miljoen euro.

Het kasteel met een domein van 3,5 hectare is nog steeds eigendom van de Nederlander Cornelis den Braven. Hij begon er elf jaar geleden een sterrenrestaurant. Dat bleef echter niet lang duren en het kasteel dat daarna door verschillende andere uitbaters werd opengehouden, sloot drie jaar geleden definitief de deuren. Cornelis den Braven zette het te koop.

Frédéric Van Blerck van immobiliënkantoor Engel & Völkers had gehoopt dat het kasteel een andere functie zou kunnen krijgen dan horeca. “Er waren verschillende kandidaten die bij het Brasschaatse gemeentebestuur naar de mogelijkheden zijn gaan vragen. Zo werd er gedacht het kasteel als een soort ontvangstruimte in te richten en op het domein serviceflats of een sociaal project neer te zetten. Jammer genoeg kregen die kandidaten geen gehoor. Het gemeentebestuur heeft zelf enkele projecten lopen waaraan zij voorrang geven. Maar wij zijn ervan overtuigd dat er in de toekomst steeds meer nood zal zijn aan serviceflats. De ruimte om te bouwen is hier zeker aanwezig. Op de plaats waar nu de parking is aan de kant van de Essensteenweg kan makkelijk een vleugel worden bijgebouwd”, zegt Van Blerck.

De meest voor de hand liggende bestemming is een horecazaak. “Maar in die sector gaat het niet zo goed. Kijk maar naar het Kasteel van Brasschaet in het Gemeentepark. We begrijpen ook wel dat niemand het risico wil nemen om dit domein te kopen voor 4,75 miljoen euro en erna nog investeringen te doen en er een restaurant in te beginnen. Maar een creatieve architect zou hier best wel een mooie loft en appartementen kunnen creëren”, vervolgt Van Blerck.

“Hopelijk niet verkaveld”

Op dit ogenblik staat het kasteel al drie jaar leeg. Het gebouw is nog steeds in een zeer goede staat, maar er werden al wel krakers gesignaleerd. “De Nederlandse eigenaar hangt nu een leegstandtaks boven het hoofd. Het gebouw is geklasseerd en kan dus niet zomaar worden afgebroken. Met de prijsverlaging naar 2,8 miljoen euro zou het nu toch van de hand moeten kunnen gaan. Voor dit gebouw op een dergelijk domein is dit bij wijze van spreken een prikje”, voegt Van Blerck er nog aan toe.

Vogens de Brasschaatse schepen van Ruimtelijke Ordening Tom Versompel (N-VA) is er op dit ogenblik behalve horeca niet veel mogelijk in het kasteel Withof. “We werken aan een oplossing voor grote domeinen als dit. Met de steun van de provincie Antwerpen wordt er weldra een soort toolkit gecreëerd voor gemeenten als Brasschaat, Schilde en Kapellen. In die gemeenten bevinden zich wel meer grote domeinen. In de toekomst zijn er misschien andere bestemmingen mogelijk, bijvoorbeeld serviceflats of een rustoord, maar nu is dat nog niet het geval. We willen ook vermijden dat die grote domeinen verkaveld worden. Dat zou heel jammer zijn”, zegt Versompel.