Ook volwassenen zijn niet bang van een dansje

Op 21 juli 2018, over deze onderwerpen: Cultuur

De zesde editie van The Day Before Tomorrow kwam traag op gang, maar toen de warmte een beetje geluwd was, liep het grote grasveld naast het kasteel toch aardig vol. Ook op het balkon achter het kasteel was het ambiance troef.

De organisatoren hadden de opstelling voor deze editie helemaal omgegooid. “De mainstage plaatsten we helemaal achteraan. Zo wordt het zicht op het kasteel niet belemmerd”, zegt Marc Reijntjes. Wat veiligheid betreft, werd ook deze keer niets aan het toeval overgelaten. Geen rugzakken, flessen alcohol of drugs. De politie was talrijk aanwezig, zowel in uniform als in burger.

Rond 17.30u beklom 5NAPBACK het podium. Zij kregen de handjes op elkaar en maakten daarna plaats voor een eerste hoogtepunt. Sevn Alias, bekend van Patsergedrag begon aan zijn rapnummers. De man in de hoodie had duidelijk een grote schare supporters bij zich. Daarna was het de beurt aan een ancien op The Day Before Tomorrow. F.R.A.N.K. kende weinig moeite om de massa in beweging te krijgen. Daarna moesten Dave Lambert & Sakso, Skyve met Eva De Roo en Mystique nog komen. De avond op de mainstage werd afgesloten door Makasi*Mc River Jaxx.

Schepen van Cultuur Karina Hans (N-VA), die in 2013 het initiatief voor The Day Before Tomorrow nam, is meer dan tevreden. “Ik wilde een dj-festival in het leven roepen voor de Brasschaatse jeugd die niet naar Tomorrowland kon gaan. Alles verloopt intussen vlekkeloos. Op de bovenverdieping van het kasteel wordt alles gemonitord. Elke twee uur wordt er vergaderd met de veiligheidsdiensten.”

Dronken 16-jarige

Hoofd van de integrale veiligheid Robin Van der Linden: “Tot nu toe hebben we één volledig dronken 16-jarige even apart gehouden. We hebben zijn ouders opgebeld en hij kreeg van zijn vader een flinke bolwassing.”

The Day Before Tomorrow lokte niet alleen jongeren, maar ook heel wat dertigers en veertigers, voornamelijk koppels, die afspraken om samen uit de bol te gaan. Naast de mainstage bevond zich de vip-stand. Daar lag de gemiddelde leeftijd nog wat hoger. We troffen Myriam Van Honste aan, die net haar 51ste verjaardag vierde: “Ik heb hier met vrienden afgesproken.”