“Nood aan nieuw veld”

Op 12 januari 2018, over deze onderwerpen: Burgemeester, Sport
kunstgrasveld

Koninklijke Mariaburg VK legt na afloop van dit seizoen een nieuw kunstgrasveld aan. Het huidige ligt er 15 jaar en is helemaal versleten. De club, die in tweede provinciale speelt, mag rekenen op een subsidie van het gemeentebestuur.

Mariaburg VK telt vierhonderd leden. Die spelen en trainen allemaal op één kunstgrasveld. In normale omstandigheden kan zo'n veld twintig jaar meegaan. “Dat bleek hier niet het geval te zijn”, zegt Kris Kerremans. “In 2015 zijn we een dossier gestart. We kregen meteen medewerking van het gemeentebestuur. Waarnemend burgemeester Koen Verberck (N-VA) en schepen van Sport Adinda Van Gerven (N-VA) zijn komen kijken. We krijgen een derde door de gemeente terug betaald. Dat is 80.000 euro, want het veld kostte 240.000 euro. En we gaan lenen, waarbij de gemeente borg staat.”

In mei, na afloop van het seizoen, houdt de club een groot evenement dat de naam Mariaburg Culinair krijgt. “We zetten op het oude veld dan een aantal foodtrucks. Na dat feest begint de afbraak van het oude kunstgrasveld. Dat kan vlug gaan, omdat de fundering van het huidige veld nog in orde is. Dit veld gaan we in stukjes verkopen aan sympathisanten.”

Eigen jeugd

De club trekt sinds enkele jaren volledig de kaart van de eigen jeugd. “Wij spelen nu in tweede provinciale en staan op de laatste plaats. Onze ploeg bestaat uit eigen jeugdspelers. Als we daarmee naar derde provinciale moeten degraderen, dan is het maar zo, maar het seizoen is nog lang. Het is onze bedoeling jongeren uit de buurt kansen te geven in een zo goed mogelijke accommodatie en daar is dit nieuwe kunstgrasveld zeer belangrijk bij”, zegt Kerremans.

Waarnemend burgemeester Koen Verberck wil de club financieel helpen. “Zij was al langer vragende partij. We moeten op termijn het hele Brasschaatse voetbalplaatje eens bekijken. Ik bedoel dat er ooit een fusie kan komen tussen de vier clubs die in provinciale spelen. Dat moet natuurlijk geen topclub worden. Maar als we erin slagen de neuzen in dezelfde richting te krijgen, dan wordt er iets mogelijk”, aldus Verberck.