N-VA voorzitter Van Dongen neemt afscheid

Op 19 januari 2016, over deze onderwerpen: Activiteiten & Afdelingswerking

De Brasschaatse N-VA-voorzitter Sven Van Dongen kondigde tijdens de nieuwjaarsreceptie het einde van zijn voorzitterschap aan. Van Dongen loodste de partij naar veertien zetels in de gemeenteraad.

“Het is een zeer leerrijke periode geweest. We zijn van een kleine partij met enkele leden uitgegroeid tot de grootste partij in Brasschaat”, vertelt Van Dongen. “Ik ben blij dat ik daaraan heb kunnen meewerken. Het was niet altijd gemakkelijk, want er waren enkele ongeleide projectielen. Mijn taak was het om al die neuzen in dezelfde richting te krijgen. Ik denk dat we daarin geslaagd zijn.”

“Maar nu is de tijd gekomen om de taak aan iemand anders door te geven”, gaat Van Dongen verder. “Weldra zijn er de voorzittersverkiezingen en er hebben zich al enkele kandidaten aangeboden. Over drie jaar zijn er opnieuw gemeenteraadsverkiezingen.

We zijn nog niet bezig met de lijstvorming, maar we hebben er wel al aan gedacht.”

De oud-voorzitter ziet zelfs nog groeimarge. “We hebben de lijnen uitgetekend en willen die consequent volgen. Tijdens de eerste legislatuur waaraan we deelnamen, groeiden we van één zetel naar vier. Er waren immers drie raadsleden van andere partijen naar ons overgestapt. Bij de verkiezingen van 2012 haalden we dan die monsterscore van veertien zetels. Maar het kan nog beter.”

Sven Van Dongen had zelf nooit de ambitie om in de gemeenteraad te komen. “Ik heb een zaak in Brasschaat en wil dat duidelijk gescheiden houden van de politiek.”

Het Nieuwsblad - Jan Brys