“Meer Antwerpenaren dan Brasschatenaren in Peerdsbos”

Op 21 april 2018, over deze onderwerpen: Sport
Hemelweide

Brasschaatse inwoners zijn het meest tevreden over hun sport- infrastructuur en recreatievoorzieningen, blijkt uit onderzoek van de Gazet van Antwerpen. Ook stedelingen maken daar met genoegen gebruik van, zoals in het Peerdsbos. “Hier zitten meer Antwerpenaren dan mensen uit Brasschaat.”

Op de vraag In welke mate ben je tevreden over sportvoorzieningen?, antwoordde 93,4 procent van de Brasschatenaren “zeer tevreden” of “eerder tevreden”. Op de vraag In welke mate ben je tevreden met de recreatievoorzieningen? lag dat percentage op 94,7. Daarmee is Brasschaat op beide vlakken koploper in de provincie Antwerpen. Schepen van Sport Adinda van Gerven (N-VA) laat alvast weten erg tevreden te zijn met het resultaat. “Ik ben blij dat onze inspanningen geapprecieerd worden.”

Ze overloopt even wat er te beleven is in de gemeente. “In elke wijk een voetbalclub, een baseballclub, fietsclubs en nog veel meer. In totaal zitten er een honderdtal clubs in de sportraad.”

Maar natuurlijk zijn er ook de bossen en parken. “Park Brasschaat, De Mik, De Inslag, De Uitlegger en natuurlijk het Peerdsbos. Ik woon zelf in het centrum van Brasschaat en ik heb drie parken op 500 meter van mijn deur.”

Het Peerdsbos is een grote groenzone met alles erop en eraan. We vonden daar opvallend veel groot-stedelingen. Ook Lucia Buendia (25) en Sarah Aubry (23), stagiaire en studente biologie aan de UA. Ze hebben een ladder mee om over beekjes te klauteren en in bomen te klimmen. “We doen onderzoek naar de ouderlijke zorg bij pimpelmezen. We controleren zo'n 140 nestboxen die hier neergezet zijn. We kijken of de vogels aan het incuberen zijn (op hun ei zitten, nvdr.) en hoeveel eieren erin liggen. Ons record vandaag is dertien.” Hier is dat mogelijk. “In Antwerpen is er niet genoeg ruimte voor dit soort onderzoek.”

Verderop kuieren Laurent Hermans (78) en vrouwlief Sonja Passemier (67) uit Ekeren op de grindweg. “Ik denk dat het al dertig jaar geleden is dat wij het stadspark in het centrum van Antwerpen per ongeluk eens zijn binnengewandeld, wat is me dat voor iets. Wij komen enkel in Antwerpen als we naar een bepaalde winkel moeten, maar dan hebben we geen veilig gevoel 's avonds. In de plaats komen we al vijftig jaar naar het Peerdsbos, soms drie keer per week. Hier kunnen we tot in de nacht wandelen of iets gaan drinken. Het enige wat je eventueel tegenkomt, is een kwade hond.”

Tuin van Antwerpen

Antwerpenaren in het Brasschaatse bos zijn geen toeval, weet ook Wilfried Keteleer (57), al dertig jaar uitbater van Melkerij Peerdsbos. “Er komen minder mensen uit Brasschaat dan uit Antwerpen in mijn zaak”, zegt hij vanachter de toog. “Velen die in de stad weinig groen hebben in de eigen regio, komen dat hier zoeken. En dat deden ze honderd jaar geleden ook al. Van generatie op generatie wordt die traditie doorgegeven. De stadsmensen voelen zich hier thuis, je zou het de grote tuin van Antwerpen kunnen noemen.”

Verder op de weg onderbreekt een puffende dame haar inspanning even. “Ik ben aan het trainen voor een halve triatlon”, hijgt Hilde Goossenaerts (38). “Ik woon aan het Eilandje in Antwerpen, maar neem vaak de route in het Peerdsbos. Ik kan ook aan het Galgenweel gaan lopen, of richting de haven, maar dat word je beu na een tijd. In het Peerdsbos heb je meer ruimte om routes uit te proberen. En ik weet niet zo goed of het gezond is om in de stad te lopen, met al dat nieuws over de luchtkwaliteit.”