Leegloop Bredabaan houdt aan

Op 28 november 2015, over deze onderwerpen: Lokale economie

Crèmerie Het Park op de Bredabaan in Brasschaat en brasserie Oud Gemeentehuis in Kapellen sluiten de deuren. Ook de Esprit-winkel in Brasschaat is failliet. De leegstand op de Bredabaan wordt er niet kleiner op.

De problemen op de Bredabaan blijven duren. Nu is het bekende ijssalon Het Park genoodzaakt om de deuren te sluiten. Kenny Van Camp, die ook brasserie Oud Gemeentehuis in Kapellen uitbaatte, is er niet in geslaagd beide zaken draaiende te houden.

De hoge huurprijzen in het centrum van Brasschaat liggen aan de oorzaak van de sluiting van heel wat handelszaken.

"Gedurende elf jaar heb ik het ijssalon uitgebaat, maar de huurprijs deed me de das om. Op een bepaald moment begaven ook mijn ijsmachine en melkkoker het en verder heeft de heraanleg van de Bredabaan mij parten gespeeld. Die periode heeft redelijk lang geduurd. Veel handelaars kwamen er door in de problemen. Het werd te veel. De zaak gaat onder de hamer bij Hammertime. De brasserie Oud Gemeentehuis had ik nog kunnen behouden, maar ook daar werd het te moeilijk. Ik ben blut", zegt Kenny Van Camp.

Veel panden op de Bredabaan in het centrum van Brasschaat zijn eigendom van de familie Delcroix. Jozef Delcroix begrijpt de bekommernissen, maar zegt onvoldoende kandidaten te vinden om de winkels open te houden. "Het aanbod wordt almaar groter. Telkens er een pand wordt afgebroken, komt er een nieuwbouw met winkel op de gelijkvloerse verdieping. Op die manier komen er in Brasschaat steeds meer winkels bij en dan wordt het moeilijk om die allemaal verhuurd te krijgen", redeneert Delcroix.

Centrummanager

Naast Jozef Delcroix heeft ook Xavier Painblanc heel wat panden op de Bredabaan in het centrum van de gemeente. "We begrijpen dat de mensen minder durven dan vroeger. In het verleden werd elk pand dat leeg kwam te staan onmiddellijk terug ingevuld. Die tijd is voorbij. Wij willen wel praten over de huurprijzen, maar er moeten natuurlijk ook kandidaten zijn. Ik verneem dat het gemeentebestuur boetes wil uitschrijven op leegstand, maar als er geen kandidaten zijn, kunnen wij toch niet verhuren. Verder heeft de gemeente hier ook een verantwoordelijkheid. Het aantal parkeerplaatsen op de Bredabaan is sterk teruggelopen. Vroeger kon je nog aan weerszijden parkeren, maar dat gaat nu niet meer. De mensen lopen niet graag ver om hun boodschappen te doen of om te gaan winkelen", merkt Delcroix op.

Schepen van Lokale Economie Tom Versompel (N-VA) is zeer blij dat er eindelijk een centrummanager is aangesteld. "In januari gaat zij aan de slag. Ze is zeer gemotiveerd en geeft een zeer positieve indruk. Wij verwachten dat zij gaat onderhandelen met de eigenaars van de panden om tot betere voorwaarden te komen. Het is jammer dat we zo lang moesten wachten", zegt de schepen.

Esprit

Yves Heylen van oppositiepartij Open Vld berekende dat de leegstand op de Bredabaan in de loop van de voorbije zes jaar meer dan verdubbeld is. "Maar de beschikbare vloeroppervlakte is eveneens gestegen. Volgens mij heeft de gemeente hier te vaak ondoordacht bouwvergunningen afgeleverd", zegt Heylen.

Hij wordt gecounterd door Versompel. "We zitten echter nog altijd niet hoger dan het provinciaal gemiddelde. Er zijn gemeenten waar het erger is. Maar er is een probleem, dat is zeker. Het is de bedoeling dat de taks op leegstand ook terugvloeit naar de lokale economie", voegt schepen Versompel eraan toe.

Het is natuurlijk niet allemaal kommer en kwel. Tegenover de horecazaak De Rode Leeuw opent op de gelijkvloerse verdieping weldra een nieuw koffiehuis. Daartegenover staat dan wel dat de winkel van Esprit die daar net naast ligt, ook de deuren moest sluiten. Daar vindt een uitverkoop plaats. Het valt ook op dat de kinderen van kleine zelfstandigen zelden de zaak van de ouders overnemen. Vaak komt er een keten in de plaats. Die kunnen de hoge huurprijzen nog wel ophoesten.