Gemeente ziet toch af van felomstreden leegstandtaks

Op 26 december 2015, over deze onderwerpen: Lokale economie

Het Brasschaatse gemeentebestuur schorst de taks op de leegstaande eerste verdiepingen boven de winkels op de Bredabaan. Tegen die taks werd door de oppositie fel geprotesteerd.

In de loop van dit jaar kreeg een aantal handelaars op de Bredabaan bezoek van een inspecteur die kwam nakijken of de eerste verdieping niet leegstaat. Sommige winkeliers die ook eigenaar zijn van die eerste verdieping, gebruiken die als opslagplaats of bureau. Zij kregen daarom een taks op de leegstand. Dat lokte een storm van protest uit.

"Toen we in juni van onze diensten de vraag kregen of zij een inventaris mochten maken van de panden in het centrum, gaven wij als bestuur onze toestemming. Nadien werden we een beetje in snelheid gepakt, want dat resulteerde in een leegstandtaks. Die hebben we nuon hold gezet. Alle handelaars die beroep aantekenden en ook alle andere handelaars die dat niet deden, gaan we aanschrijven om te melden dat de taks wordt geschorst. In de toekomst krijgen we de mogelijkheid vanuit de Vlaamse overheid om zelf die reglementering aan te passen", zegt waarnemend burgemeester Koen Verberck (N-VA).

Het gemeentebestuur zegt zeker geen heksenjacht te zullen organiseren tegen leegstand op die eerste verdiepingen. "We begrijpen ook wel dat er panden zijn waar er geen aparte toegang is tot de verdieping. We hebben trouwens nog lang niet alle panden bezocht", gaat de burgemeester voort.

Pestbelasting

Oppositiepartij Open Vld trok fel van leer tegen die taksen. De partij heeft het over een pestbelasting. "De middenstanders op de Bredabaan hebben het al moeilijk genoeg. Het is voor hen absoluut niet makkelijk om het hoofd boven water te houden. Dat daar dan nog zo'n belasting bijkomt, vinden we niet kunnen. De leegstand van de winkelruimten is een serieus probleem en dat los je niet op met belastingen te heffen op eerste verdiepingen boven de winkelruimten. Gelukkig heeft het gemeentebestuur hier gemerkt dat ze fout waren", zeggen Myriam Van Honste en Yves Heylen van Open Vld.

Een van de handelszaken op de Bredabaan die te maken kregen met de taks, is juwelier Yolande. "Wij hebben grondig verbouwd. Op de eerste verdieping bevinden zich twee kamers. Wij hebben de winkelruimte naar boven uitgebreid. Er is geen aparte toegang daarnaartoe, tenzij door de winkel. Die ruimte boven is absoluut niet te verhuren. We gebruiken die als opslagplaats", zegt Christine Laureyssen.

Vroeger was in dit pand snoepwinkel De Zoeten Inval van de legendarische Flor Van de Eede gevestigd. "De klanten vertellen me nog vaak over hun favoriete snoepjes die ze hier kwamen kopen", vertelt Laureyssen.

De Brasschaatse schepen van Lokale Economie werkt nog aan een reglement dat de leegstand van de winkelpanden zelf moet verminderen. Hij wil hiermee de eigenaars aansporen om waar nodig de huurprijzen te doen zakken.

De te hoge huurprijzen worden vaak aangehaald als de voornaamste reden voor de grote leegstand waarmee de Bredabaan vandaag te kampen heeft. Begin januari treedt een nieuwe centrummanager in dienst. Schepen van Lokale Economie Tom Versompel (N-VA) hoopt dat deze dame de leegstand kan doen verminderen.