Gemeente wil verhuurders belasten voor hoge huurprijzen

Op 27 november 2015, over deze onderwerpen: Lokale economie

De gemeente Brasschaat sluit een taks op leegstaande panden niet uit. De Bredabaan in het centrum van de gemeente kampt met een ernstige leegstand. Esprit doet dit weekend een grote uitverkoop wegens faillissement. Ook kledingwinkel Van Noten sluit binnenkort en onlangs moest cremerie Het Park de deuren sluiten wegens te hoge kosten.

Crisis en huurprijzen worden steevast als oorzaak naar voor geschoven. Voor een winkelruimte van 110 vierkante meter moet je al gauw 1.500 euro per maand betalen. Winkels met een grotere oppervlakte zouden tussen de 4.000 en 6.000 euro betalen. "Helaas kunnen wij als gemeente niet tussenkomen wat de huurprijzen betreft", zegt schepen van Lokale Economie, Tom Versompel (N-VA). "Dat is eigen aan het eigendomsrecht. Maar dat wil niet zeggen dat ik daarmee akkoord ben. Ik ben wel degelijk van plan het probleem aan te pakken."

Manager gezocht

Door middel van een taks wil de schepen de verhuurders overtuigen om goedkoper te verhuren. "We hebben samengezeten met de eigenaars, maar zij weigeren hun huurprijzen te verlagen." Een centrummanager moest de problemen aanpakken, maar die is er voorlopig nog niet.

"Het is de bedoeling dat de centrummanager met de eigenaars van de leegstaande handelspanden gaat onderhandelen over de huurprijzen, maar naar die centrummanager zijn we voorlopig nog op zoek. Als we merken dat de eigenaars van de leegstaande handelspanden niet willen meewerken, dan zie ik geen andere oplossing dan hen een belasting te laten betalen. Op die manier worden zij gestraft indien zij niet verhuren aan degelijke prijzen."