Geluidsarm vuurwerk op gemeentelijke evenementen

Op 6 februari 2019

Het gemeentebestuur zal voor festiviteiten en evenementen waar vuurwerk aan te pas komt de diervriendelijke variant gebruiken. Het gaat hiermee in op het voorstel van raadslid Inge Hermans (Brasschaat 2012).

Bij diervriendelijk vuurwerk wordt het geluid beperkt tot 85 decibel. “Dat is minder dan het gangbare vuurwerk dat nu wordt gebruikt. Het vuurwerk dat nu wordt gebruikt loopt al vlug op tot 170 decibel. Bovendien blijft de kwaliteit van het diervriendelijk vuurwerk dezelfde. In Mortsel en Heist-op-den-Berg wordt dit al gebruikt. Op die manier worden dieren veel minder opgeschrikt”, zegt Inge Hermans.

Vooral op oudejaarsavond beleven paardeneigenaars angstige uren. Sommigen blijven die avond in de stallen om de dieren te kalmeren.

11 juli

Schepen van Dierenwelzijn Karina Hans (N-VA) stelt dat de gemeente het goede voorbeeld zal geven door dit geluidsarm vuurwerk te gebruiken bij gemeentelijke festiviteiten zoals de 11 juli-viering. “We kunnen de burgers natuurlijk niet verplichten om dit vuurwerk te gebruiken, maar we zullen hen trachten te overtuigen de geluidsarme variant te gebruiken. We gaan dat zeker doen in de omgeving waar er veel paarden zijn. Hopelijk kunnen we de mensen overhalen om bijvoorbeeld bij de eindejaarsfeesten het diervriendelijk vuurwerk te gebruiken. We gaan alleszins een sensibiliseringscampagne op het getouw zetten. Het is de moeite waard om het te proberen”, zegt Karina Hans.

“Het prijsverschil met het gewone vuurwerk is miniem, maar het is wel nodig de bestelling op tijd te doen”, voegt Inge Hermans er nog aan toe.