Elisa De Clercq maakt mooiste Vredesposter

Op 20 april 2015, over deze onderwerpen: Cultuur

Brasschaat - Evelien De Smedt wint 'Akwarelprijs' van Lionsclub In de Ruiterhal van het Brasschaatse cultuurcentrum werden het voorbije weekend door de Lions Antwerpen Noorderkempen de prijzen voor Akwarel en de mooiste Vredesposter bekendgemaakt.

De Lions Club Antwerpen Voorkempen organiseerde deze wedstrijd al voor de 37ste keer. Een jury, bestaande uit Adriaan Raamdonck van de Antwerpse galerij De Zwarte Panter, Brasschaats schepen van Cultuur Karina Hans (N-VA) en Geert Bastiaenen, verkoos Evelien De Smedt uit Deurne voor de Akwarelprijs.

Zij mocht een prijs van 1000 euro in ontvangst nemen. "De samenstelling van de jury wijzigt ieder jaar. Op die manier vermijden we dat steeds dezelfde genres in de prijzen vallen", zegt Marc Roels van de Lions Club Antwerpen Voorkempen.

Bij de jongeren ging de prijs naar Elisa De Clercq van het Brasschaatse Sint-Michielscollege. Zij ontwierp de mooiste Vredesposter.

"Ik wilde verschillende culturen samen brengen in één ontwerp.

De mensen uit verschillende culturen wilde ik dan loslaten in het heelal, zodat ze controle kunnen uitoefenen over onze wereldbol", zegt de twaalfjarige Elisa.

Het Sint-Michielscollege in Brasschaat was goed vertegenwoordigd in de lijst van de genomineerden.

Behalve Elisa De Clercq mochten ook Lore Brechau, Marie Otten, Amelie Rombouts en Jolien Janssens mee op het podium.

Bij de beoordeling werd gekeken naar de posterkwaliteit, de technische vaardigheden en de invulling van het thema. Leerkracht Wendy Dury van het Sint-Michielscollege was in de wolken.

"Ik ben heel blij dat mijn leerlingen hier op het podium staan. Ze hebben er hard aan gewerkt en verdienen deze onderscheiding", klinkt het.

"Wij willen met deze prijzen het culturele leven ondersteunen", vertelt Marc Roels. "Behalve het ondersteunen van goede doelen voor minderbedeelden willen we onze schouders onder culturele activiteiten zetten. In al die jaren hebben wij 3460 kunstenaars een podium gegeven. Met de prijs voor de beste Vredesposter willen wij jongeren de waarde van vrede meegeven. Maar tegelijkertijd willen wij hun creativiteit prikkelen.

In totaal kregen wij 250 inzendingen.

Daaruit werd een longlist gekozen en werden er tien genomineerd."

"Op dit ogenblik lopen er bespreken met de Lions Club Antwerpen Moerland om de Akwarelprijs en de Vredesposter volgend jaar gezamenlijk te organiseren. Maar aan het concept zal niets veranderen.

Kunstenaars een podium geven en hen stimuleren om verder te gaan blijft het doel", zegt Marc Roels nog. "Onze hoofdbezigheid is het financieel ondersteunen van goede doelen. Met deze crisis krijgen wij steeds meer en meer aanvragen. Wij zijn op dit ogenblik met dertig enthousiaste leden om allerlei activiteiten op touw te zetten."