Den Toren verbindt natuur en militairen

Op 28 april 2018, over deze onderwerpen: Toerisme
Verkeerstoren militair vliegveld

De permanente tentoonstelling in de verkeerstoren naast het oudste militaire vliegveld van Europa opent zondag voor het publiek.

In Den Toren wordt de geschiedenis van de militaire aanwezigheid in het Klein Schietveld visueel voorgesteld.

Het Klein Schietveld is het enige militaire domein dat voor het publiek is opengesteld. “Het is een bijzonder waardevol natuurgebied”, zegt boswachter Dirk Leyssens van het Agentschap Natuur en Bos. “Iedereen kent de Kalmthoutse Heide, maar dit gebied van 900 hectare is even waardevol. Vroeger kwamen er veel wandelaars, ondanks het verbod. Daarom laten we wandelen toe, maar er zijn bepaalde zones afgesloten omdat ze ecologisch kwetsbaar zijn of omdat ze in gebruik zijn door militairen. De verkeerstoren heeft nu een onthaalfunctie”, gaat Dirk Leyssens verder.

Brasschaats schepen van Toerisme Philip Cools (N-VA) is blij met het resultaat. “Toerisme Brasschaat, dat Den Toren exploiteert, heeft met voorzitter Berre Van Deuren schitterend werk geleverd. Op de benedenverdieping krijgen minder mobiele mensen een beeld van wat boven te zien is. We zijn nu torenwachters aan het opleiden om rondleidingen te geven.”

Aan de toren bevindt zich een fietsknooppunt. Er vertrekken ook drie wandelingen. Een bezoek aan de toren kan op zaterdag en zondag en kost 2 euro.