Dany-May verlaat de stad en kiest voor Brasschaat

Op 20 oktober 2016, over deze onderwerpen: Lokale economie
Dany May op Dorpsdag 2016

De bekende Antwerpse luxeboetiek Dany-May vertrekt na bijna veertig jaar uit Antwerpen. De winkel voor dames verhuist van de Quellinstraat naar Brasschaat. “Ik ben overstelpt door klachten van klanten over de werken in de stad”, zegt zaakvoerder Terrence De Witte.

Dany-May, met bekende merken als Moschino, Philipp Plein en Jimmy Choo, opende in 1979 op de hoek van de Teniersplaats en de Frankrijklei. “De De Keyserlei was toen een bruisende straat met winkels van een hoog niveau”, zegt Terrence De Witte, zaakvoerder en zoon van het koppel dat Dany-May oprichtte. “Het is tijdens de eerste fase van heraanleg van de Leien dat heel wat winkels het moeilijk kregen.”

Dany-May bleef wel standhouden op die plek. Tot vorig jaar. Toen werd het pand verkocht en moesten de huidige werken nog starten. “We hebben toen beslist om naar ons eigen outletpand te trekken, in de Quellinstraat. Dat zou makkelijker bereikbaar blijven. Maar nu, amper acht, negen maanden na de opening, blijkt dat niet het geval te zijn. Onze klanten hechten aan hun auto en door de werken overal in de stad is het niet meer te doen om vlot tot bij ons te geraken. Ik ben overstelpt door klachten.”

Open haard

De Witte zag zijn klanten uit de stad, de rand en verder naar de zaken in Brasschaat en Schilde trekken, “waar ze niet wakker hoeven te liggen van files, parkeerproblemen, onverwachte omleidingen en modderpoelen”. En dus besloot hij te investeren in een nieuw pand in Brasschaat, vlak bij de huidige boetiek aan de Bredabaan. “Het wordt een grote en gezellige zaak, met open haard en champagnebar.”

Vanaf vandaag houdt de winkel in de Quellinstraat uitverkoop, met meteen kortingen vanaf 30%. Vanaf 27 oktober start de uitverkoop in de zaak in Brasschaat. De nieuwe winkel daar opent januari - februari. De herenwinkel in Hopland blijft wel een Antwerpse connectie. “Ik hoop dat ik over enkele jaren kan zeggen dat de stad zo mooi is geworden dat ik er per se opnieuw een zaak wil opendoen”, zegt De Witte. “Maar het zou ook kunnen dat shoppen in de rand na die veel te lange tijd voor onze klanten een vaste gewoonte wordt. Het zou wel eens kunnen dat andere luxemodezaken zullen volgen.”

“En dat zou goed nieuws zijn voor centra als Brasschaat, maar slecht nieuws voor de stad”, zegt voorzitter van Unizo Antwerpen-Stad Nico Volckeryck. “We moeten ervoor zorgen dat mensen die hechten aan hun wagen ook nog in de stad kunnen komen shoppen. Zelfs bij zware werken.”

Wil Brasschaat nog zaken uit de stad lokken? “Niet per se, maar ons 'actieplan detailhandel' is wel in opmaak”, zegt Philip Cools (N-VA), Brasschaats schepen van Lokale Economie. “Recent is er nog parkeerplaats in het centrum bij gekomen, en winkelen in Brasschaat kan een daguitstap zijn. Er is heel wat horeca en de jongste weken zijn er nieuwe zaken geopend. Brasschaat kampt met leegstand, maar we hopen nog ondernemers te overtuigen om naar hier te komen.”