Bouwgrond aan Laarse Beek wordt groene zone

Op 19 mei 2016, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening
Laarse Beek thv Het Leeg - Rietbeemden

De provincie werkt momenteel aan een plan voor de vallei van de Laarse Beek op de grens van Brasschaat en Schoten. Het plan zal de groene ruimte van de Laarse Beek beschermen en aandacht besteden aan natuur, mobiliteit en overstromingsgevaar.

Het plan wijzigt een deel van het woonuitbreidingsgebied in open ruimte. Daarmee wordt de groene zone gespaard van bebouwing en komt er een oplossing voor het signaalgebied. "Dat zijn gebieden die watergevoelig zijn, maar genoteerd staan als woon- of industriegebied", zegt Luk Lemmens, gedeputeerde voor Ruimtelijke Ordening. "Iedereen die dit gebied kent, weet dat de wielanden achter de wijk soms onder water staan.Daarom willen we met het plan garanderen dat de zone bouwvrij moet blijven. De vergunde woningen behouden wel hun rechten."

Brasschaat werkt aan een inrichtingsplan voor het gebied. "Zo zijn er onder meer plannen voor een fietspad van drie meter breed door het groen en komen er sociale en bescheiden woningen en kavels", zegt schepen voor Ruimtelijke Ordening, Tom Versompel (N-VA). "Het gaat hier over veel gemeenschappelijke belangen dus willen we zeker niets voorschotelen wat niet kan om daarna terug te krabbelen."

Het openbaar onderzoek loopt van 10 juni tot en met 8 augustus. In die periode kan iedereen zijn opmerkingen overmaken.