Antverpia heeft eigen buitenfitpark

Op 30 mei 2015, over deze onderwerpen: Sport

Brasschaat

Vicepremier Jan Jambon test fitnesstoestellen tijdens opening

Naast het dienstencentrum Antverpia in Mariaburg werd een nieuw buitenfitpark geopend.

De senioren kunnen zich er voortaan uitleven op een reeks robuuste fitnesstoestellen.

In het verleden opende de gemeente Brasschaat al een gelijkaardig buitenfitpark aan de Remise in het gemeentepark. "Wij vonden dat ook de senioren van Mariaburg het recht hebben om aan het dienstencentrum aan fitness te doen", zegt schepen van Sport Adinda Van Gerven (N-VA).

Het fitpark bevindt zich op het domein van Antverpia. Op termijn wordt het afgesloten, omdat er soms vandalisme gepleegd wordt. Schepen van Sport Van Gerven denkt aan een voorstel om fitnesstoestellen in het straatbeeld te plaatsen. "Ik weet niet of dat zomaar kan, maar in grootsteden als Barcelona en Parijs worden die toestellen al wel in het straatbeeld geplaatst. Volgens mij zet dat de senioren er meer toe aan om er gebruik van te maken.

In het verleden hebben we al te vaak de reflex gehad om de senioren te verstoppen. Dat kan niet de bedoeling zijn. Anderzijds is het een groot voordeel voor de senioren dat ze dicht bij Antverpia zitten.

Daar is een cafetaria om na het sporten iets te gaan drinken.

Dat is ook het geval aan de Remise in het park. Maar voor alle senioren die graag in alle rust en dus afgesloten van de straat even op de toestellen willen gaan, is dit de ideale locatie", vervolgt Van Gerven, die partijgenoot en vicepremier Jan Jambon kon overtuigen om zich op een toestel te begeven.

"Ik neem me geregeld voor om eens aan sport te doen, maar het komt er gewoon niet van. Ik heb vroeger nog tennis gespeeld, maar dat is alweer een tijdje geleden.

Maar ik ben me echt wel bewust van het belang van geregeld bewegen", geeft de Brasschaatse minister toe.

Infoborden

Bij haar aantreden als schepen van Sport had Adinda Van Gerven zich tot doel gesteld Jan Jambon aan het sporten te krijgen. "Ik vrees dat het bij deze eenmalige oefening zal blijven. We hebben aan Jans chauffeur al gevraagd om de gps elke ochtend in te stellen op het fitpark aan de Sint-Antoniuslei", grapt Van Gerven.

"Het buitenfitpark bestaat uit tien toestellen. Ze bieden een totaalprogramma voor jong en oud.

Wie wil komen sporten, vindt er infoborden waarop wordt uitgelegd welke oefeningen men aan de toestellen kan doen. Het is een van de prioriteiten van deze legislatuur om de senioren zo lang mogelijk aan het bewegen te houden.

Ik denk dat niemand twijfelt aan het nut daarvan."