“Als het niet meer gaat”

Op 4 mei 2016, over deze onderwerpen: Gezin
TeJo

Zowel in Brasschaat als in Schoten gaat maandag een TEJO open. Dat staat voor Therapeuten voor Jongeren. Anoniem, laagdrempelig en gratis zijn de sleutelwoorden.

De Brasschaatse schepen van Gezin Karina Hans (N-VA) kwam bij het begin van deze legislatuur met het idee aandraven. De CLB's, Opvoedingswinkels en politie van Brasschaat en Schoten waren al langer vragende partij voor een TEJO, zoals die al in verschillende Vlaamse steden werkt.

“Jongeren kunnen anoniem hun verhaal kwijt. Ze worden onthaald door iemand met ervaring en geholpen door opgeleide therapeuten”, legt Hans uit. “Ik ben blij dat Schoten mee op de kar is gesprongen, want we zijn ervan overtuigd dat jongeren uit Brasschaat naar de TEJO in Schoten zullen gaan en andersom. Ik spreek nu voor Brasschaat alleen als ik zeg dat hier 11.000 jongeren schoollopen. Daar zijn heel wat jongeren met problemen bij. Dat kan gaan over pesten, relatieproblemen, negatief zelfbeeld, angst, stress en zo meer. Daarom moeten de twee TEJO's een warm onthaal bieden.”

De bezielster van TEJO is Ingrid De Jonghe die in Antwerpen zes jaar geleden met het concept begon. “Niet minder dan 3.500 jongeren kregen wij in zes jaar tijd in Antwerpen over de vloer en ik mag gerust zeggen dat wij negen op de tien jongeren hebben kunnen helpen. Waar nodig, sturen wij ze door naar aangepaste voorzieningen. Gemiddeld duurt een babbel een uur en wij rekenen op tien sessies. Ik ben zeer blij dat Brasschaat en Schoten mee op de kar springen. Zij zijn de eerste gemeenten die mee doen. Al de andere TEJO's liggen in steden”, zegt Ingrid De Jonghe.

Praktisch

TEJO Brasschaat bevindt zich op de Bredabaan 407 boven de hoofdbibliotheek en is geopend op maandag van 16 tot 20u en op woensdag van 13 tot 17u. Dat geldt ook voor de schoolvakanties. TEJO Schoten is geopend op donderdag van 16 tot 20u en op zaterdag van 9 tot 13u. Het adres is Churchilllaan 118. De jongeren hoeven geen afspraak te maken. Maar acht jongeren hebben zich al gemeld om volgende week langs te komen.

Op dinsdag 21 juni houden de TEJO's in Brasschaat en Schoten een open dag. De twee TEJO's worden volledig bemand door vrijwilligers.

Brasschaat: 03.652.16.92 en Schoten: 03.664.52.23