Brasschaat kijkt in de brooddozen

Op 4 november 2014, over deze onderwerpen: Gezin

Brasschaat heeft niet onmiddellijk de reputatie een arme gemeente te zijn, toch bevinden er zich achter de torenhoge hagen soms schrijnende toestanden. "In Brasschaat hebben we het bijkomend probleem dat de mensen er zich echt voor schamen. Moeders die na een scheiding plots met een villa achtergelaten worden en die niet kunnen onderhouden. We willen hen daarom de weg naar Kabas en het OCMW tonen. Deze mensen moeten geholpen worden", vertelt schepen van Gezin Karina Hans (N-VA). Ook de 'lege broodtrommel'-actie past in dit verhaal. "We vragen eigenlijk wat waakzaamheid van de burger. Op school start dat met leerkrachten die kunnen controleren of alle leerlingen boterhammen bij hebben. Daarbuiten moeten we ook mensen sensibiliseren zelf de handen uit de mouwen te steken en te helpen waar mogelijk. Alhoewel we veel geld steken in de werking van het OCMW, zien we dat nog te weinig mensen de weg ernaartoe vinden." De gemeente denkt verder ook na over co-housing.