"100 euro huur vragen: belachelijk"

Op 28 januari 2016, over deze onderwerpen: Lokale economie, Ruimtelijke ordening
Katerheidemolenplein

100 euro per maand: zo veel moet de nieuwe huurder van de Katerheidemolen 27 jaar lang betalen aan de gemeente. "Belachelijk weinig", vindt oppositiepartij Open Vld. Volgens het gemeentebestuur is de kritiek ongegrond: "In het contract staat dat de erfpachtnemer investeringen moét doen. Bovendien mag doorverhuren niet meer zonder onze goedkeuring."

Oppositiepartij Open Vld heeft grote bedenkingen bij de ontwerpakte van de erfpachtovereenkomst voor de Katerheidemolen aan de Kapelsesteenweg. De partij vindt dat de Katerheidemolen voor een zeer lange tijd tegen een te lage huurprijs wordt ter beschikking gesteld in ruil voor investeringen in het onroerend goed. "We willen een situatie zoals met het Kasteel absoluut vermijden", klinkt het bij de oppositie.

Zuivere winst

In ruil voor het recht van erfpacht is de kandidaat bereid een éénmalige canon of huur van 15.000 euro te betalen. Nadien zal hij maandelijks 100 euro huur betalen gedurende 27 jaar. "Door de lange spreiding is de vergoeding binnen tien jaar helemaal niet meer marktconform", zegt Myriam Van Honsté van Open Vld. "Wanneer de erfpachtnemer na een tijd zijn pand tegen marktconforme prijzen doorverhuurt aan een derde, gaat hij na een bepaalde tijd zuivere winst maken op de verhuur."

Dat is nu het geval met het Kasteel. De gemeente geeft dat momenteel in erfpacht aan Karl Mortelmans van de Merksemse wijnhandel Young Charly voor 4.000 euro per maand. Hij verhuurt het op zijn beurt door aan Nicolas Boehlen voor 20.000 euro per maand. Open Vld vindt dat op die manier het patrimonium van Brasschaat niet optimaal beheerd wordt. "Het Kasteel wordt duidelijk veel te goedkoop verhuurd door de gemeente", zegt Yves Heylen, Open Vld-bestuurslid. "Brasschaat loopt jaarlijks 192.000 euro mis. Dat willen we uiteraard ook vermijden met de Katerheidemolen."

Volgens waarnemend burgemeester Koen Verberck (N-VA) is er geen rede tot ongerustheid. "Aan de erfpacht van de Katerheidemolen zijn enkele voorwaarden aan verbonden zoals investeringen aan de binnenzijde van het gebouw van de molen door de erfpachtnemer", zegt Verberck. "Het gebouw blijft bovendien van de gemeente, dus stel dat de zaak failliet gaat en verdwijnt, dan is dat gebouw altijd meer waard dan dat het nu is."

Geen visie

"Het dossier van de Katerheidemolen is trouwens totaal anders dan het dossier van het Kasteel", vult schepen van Lokale Economie, Tom Versompel (N-VA), aan. "Wat het Kasteel betreft heeft men zich in het verleden laten verleiden door tal van welwillendheden die nu niet aan de orde zijn. Het kan zijn dat de erfpachtnemer de Katerheidemolen na een bepaalde tijd wil doorverhuren, maar dat kan niet zonder ons akkoord. Daar hebben we voor gezorgd. Met het Kasteel kon dat wel."

Toch begrijpt Versompel de bezorgdheid van de oppositie. "Ze mogen gerust zijn, de geschiedenis zal zich niet herhalen. We zitten er zodanig dicht op met de loep dat er niks zal mislopen. De oppositie bekritiseert ons op vanalles en nog wat zonder er iets tegenover te stellen. Het is bij hen en niet bij ons dat een duidelijke visie ontbreekt."