Gemeente betaalt boetes bermparkeren terug

Op 19 april 2016, over deze onderwerpen: Burgemeester, Mobiliteit

Wie de voorbije maanden een boete heeft gekregen voor bermparkeren, kan aan de gemeente zijn geld terugvragen. Het schepencollege gaat immers niet in cassatie tegen de uitspraak van de politierechter die brandhout maakte van het verbod op bermparkeren.

De juiste modaliteiten en de manier van werken voor het terugbetalen van de geïnde GAS-boetes, ongeveer 600.000 euro, moeten nog uitgewerkt en kenbaar gemaakt worden.

Klaarheid

"Het is de taak van een bestuur om klaarheid en duidelijkheid te scheppen naar haar burgers", zegt waarnemend burgemeester Koen Verberck (N-VA). "We willen hiermee een duidelijk signaal van een nieuwe politieke cultuur geven en deze uitspraak op een menselijke manier aanpakken en oplossen. Tegelijk willen we deze discussie ook definitief achter ons laten."

Niet in cassatie

Na de uitspraak van de rechter overwoog het college om tegen de beslissing in cassatie te gaan omdat er naar eigen zeggen duidelijke argumenten in het vonnis stonden die het verbod op bermparkeren rechtvaardigden. Maar de gemeente trekt zich nu dus terug. "Wij menen dat een overheid nooit zijn machtspositie of sterkere positie ten opzichte van een individuele burger mag misbruiken door het uitputten van alle mogelijke rechtsmiddelen", zegt schepen van Mobiliteit, Luc Sevenhans (N-VA). "Een procedure voor cassatie is tijdrovend en geeft geen enkele garantie over een andere uitspraak wat de kern van de zaak betreft. Maar de bedoeling van dit en het vorige bestuur waren dezelfde: het groene karakter van onze gemeente beschermen. We hopen dat we hieraan samen met de burgers kunnen verder werken."