Brasschaat gaat klassiek

Op 10 mei 2014, over deze onderwerpen: Brasschaat Klassiek, Cultuur

De parkgemeente krijgt er een gloednieuw parkfestival bij. Brasschaat Klassiek wordt een festival met populaire klassieke muziek onder leiding van het orkest Il Novecento, voornamelijk bekend van de Night of the Proms.

Een persoonlijke droom van burgemeester, Jan Jambon (N-VA), zal in juli werkelijkheid worden. "Ik ben altijd al wat jaloers geweest op steden en gemeenten die wereldvermaarde festivals konden voorleggen, zowel de succesvolle als de minder succesvolle. In ons bestuursakkoord heb ik hier dan ook extra aandacht aan besteed en voor mij was een klassiek festival perfect. Zelf ben ik een grote liefhebber van opera en klassiek en we hebben hier in Brasschaat de perfecte setting omdat te realiseren. Een zomerse avond met populaire klassieke muziek, in het park met op de achtergrond het Kasteel van Brasschaet, een betere harmonie bestaat er haast niet", vertelt Jambon. Geen stijf gedoe in het park, maar wel een toegankelijk festival. "We willen hiermee echt alle leeftijden aanspreken en dat doen we door populaire klassieke muziek op de planken te brengen, iedereen kan daar van houden." Dat beaamt ook dirigent van Il Novecento, Robert Groslot. "Het is voor ons ook een test, het is de eerste keer dat we een echt festival zullen aandoen. De bedoeling is licht klassiek te spelen en voornamelijk de meest gekende stukken te brengen. Die zijn net zo sterk omdat ze elke generatie aanspreken. Het symfonische orkest brengt met andere woorden The Beatles en The Stones van de klassieke muziek", zegt hij.

Klank- en lichtspel

Het grote podium komt voor de remise te staan. Het podium is 150 vierkante meter en wordt overtrokken met transparant materiaal. Daarnaast zal de achterkant een bloementapijt zijn van witte rozen. Er zijn zo'n 1.000 zitplaatsen voorzien, maar bezoekers zijn ook welkom om hun eigen stoeltje of picknickdeken mee te nemen. "We mikken uiteraard op zoveel mogelijk bezoekers want het wordt echt fantastisch", vertelt Carl Huybrechts, die de presentatie voor zijn rekening zal nemen. "Alles staat of valt natuurlijk met het weer, maar als het een beetje meezit verwachten we toch het park te kunnen vullen. We hebben ook aan de technici van the Night of the Proms gevraagd om de klank en het licht te doen. Daarvoor maken we ook gebruik van de fonteinen en het kasteel, dat samengaand met de muziek een spectaculair klank- en lichtspel moet vormen."

Ook hier wil de gemeente de lokale middenstand bij betrekken. "We geven de voorkeur aan lokale middenstand om een standje eten of drinken te plaatsen. Daarmee bedoelen we geen frieten of hamburgers, iets verfijnder dat beter bij de muziek past", klinkt het.

De organisatie Klassiek in't Groen begint klein, maar ziet het groot. "We beginnen met één avond, maar de bedoeling is toch om op termijn er een echt festival van te maken met verschillende dagen", zegt Jambon.

Op zaterdag 19 juli vindt het eerste festival plaats. De prijzen variëren van 5 tot 30 euro, kinderen onder 12 jaar mogen gratis binnen. Meer info : www.brasschaatklassiek.be