Brasschaat Klassiek breidt uit met opera

Op 9 mei 2015, over deze onderwerpen: Brasschaat Klassiek, Cultuur

Na de succesvolle eerste editie van Brasschaat Klassiek, een klassiekemuziekfestival in het Park van Brasschaat met bijna 3.000 bezoekers, pakt de organisatie uit met een extra dag: Brasschaat Opera. "Binnen enkele jaren moet het festival ook in het buitenland bekend zijn."

"De eerste editie van Brasschaat Klassiek was een groot succes", vertelt organisator Fred Int Panis. "We kregen veel positieve reacties over het concept, de formule en het programma. Ook de muzikale topprestaties in combinatie met de feeërieke sfeer van het Kasteel van Brasschaat zorgden voor een succes. Daarom besloten we het festival te laten groeien en breiden we uit met een tweede dag. Het is de bedoeling dat het festival binnen enkele jaren ook in het buitenland gekend is. We willen het festival laten uitstralen tot over de grenzen."

Op vrijdag 14 augustus is er de gekende Brasschaat Klassiek rond populaire klassieke orkeststukken. Dit jaar is er voor het eerst ook Brasschaat Opera op zaterdag. "Brasschaat Opera omvat een programma rond de mooiste aria's, met onder andere Il Novecento (bekend van Night of The Proms) onder leiding van Robert Groslot met solisten - waaronder Liesbeth Devos en Anne Cambier - en een koor. Ook Fine Fleur zal erbij zijn", aldus Fred Int Panis.

Eigen publiek

De vier beste operastemmen uit ons land komen optreden op Brasschaat Opera. "We zijn superenthousiast dat ze ons gevraagd hebben", vertelt Anne Cambier. "Operahuizen vragen meestal solisten uit het buitenland, waardoor we in eigen land geen kans krijgen. We vinden het enorm fijn dat we voor eigen publiek mogen optreden. Er is ook een grote diversiteit aan aria's, waardoor we een groter publiek kunnen bereiken. Het kasteel geeft ook een leuke feeërieke sfeer. Het heeft iets heel bijzonders, zelfs voor mensen die zelden of nooit naar de opera gaan. Daarom zijn we enorm verheugd om hier binnenkort op te mogen treden", aldus Cambier.

"Er komt een overdekt podium van 150 vierkante meter en zal opgesteld worden pal voor het kasteel, dat met lichtdecoratie mee het decor vormt voor het concert. Voor het podium is er een grasperk met meer dan 3.000 zitplaatsen. Achter dat perk wordt het grotere grasveld met fonteinen gereserveerd voor toeschouwers die eigen zitjes of dekens meebrengen.

Toegangstickets voor genummerde en gereserveerde plaatsen kosten 17,5 euro. Deze zijn enkel online te koop. Wie zijn eigen zitje of deken meebreng betaalt 10 euro. Deze kaartjes zijn onder andere in de bibliotheek te koop. Jongeren onder 12 jaar krijgen gratis toegang. Info en tickets: www.brasschaatklassiek.be.