IJsemmer staat centraal op Jan & Alleman-feest

Op 25 augustus 2014

Terwijl de verschillende Brasschaatse wijken een reeks proeven tegen elkaar aan het afleggen waren, trok inderdaad een honderdtal manifestanten langs het podium.

Zij protesteerden tegen de mogelijke privatisering van het Woonen Zorgcentrum Vesalius, dat nu nog onder het Brasschaatse OCMW valt.

Kort na deze manifestatie kwam het moment waarop Jan Jambon een emmer met ijswater over zich heen zou krijgen. De burgemeester was genomineerd door zijn partijvoorzitter Bart De Wever om, net als De Wever zelf, de spierziekte ALS onder de aandacht te brengen. Vicky Van Schaick, finaliste Miss Fashion, toonde zich bereid deze extreme vorm van afkoeling voor haar rekening te nemen. Jan Jambon onderging de ijskoude douche sportief, maar nomineerde op zijn beurt drie personen.

"In eerste instantie nomineer ik Raf, de vriend van mijn dochter Lies.

Volgend jaar trouwen zij. Verder nomineer ik Julien, de vriend van mijn andere dochter, en ten slotte zou ik met alle plezier ook vakbondsman Rob Eeman willen nomineren."

Deze laatste is de woordvoerder van het protest tegen de mogelijke privatisering van Vesalius. Hij nam de uitdaging probleemloos aan en liet zich door Jan Jambon een ijsemmer over het hoofd kieperen. "Ik ga met plezier de uitdaging aan om hier tot Mister Wet-T-shirt te worden uitgeroepen", grapte Eeman. "Het is alvast een origineel idee van de burgemeester."

Wat verder stond presentator Carl Huybrechts te wachten om het feestprogramma verder af te werken.

Sumoworstelen

Vorig jaar mocht Maria-ter-Heide zich de sterkste wijk noemen. Deze keer ging de zege en dus ook de wisselbeker naar Centrum-Zuid. Het eindklassement werd opgemaakt na proeven zoals sumoworstelen, een lattenrace, touwtrekken, petanque, straatvoetbal en dies meer. Terwijl al deze proeven, onder luidkeelse aanmoedigingen plaatsvonden, stelde presentator Carl Huybrechts op het podium zijn quizvragen aan vertegenwoordigers van de verschillende wijken.

Tijdens het begin van dit feest speelde de regen even voor spelbreker, maar naarmate de dag vorderde kwam er meer en meer volk naar het park afgezakt. Ook voor deze editie werd een goed doel uitgekozen. De opbrengst gaat deze keer naar het Centrum Sociale Hulp. Deze vzw verzamelt fondsen om prothesen aan te kopen voor het patiëntje Audrey. Benieuwd of er volgend jaar nog een derde editie van Jan en Alleman komt, want Jan Jambon wordt steevast getipt als minister in de federale regering.

Jan & Alleman 2014