Nieuwe podiumzaal nog niet voor morgen

Op 6 augustus 2013

Brasschaat - De parkgemeente beschikt over heel wat infrastructuur waar culturele evenementen georganiseerd worden. Helaas weten veel inwoners niet waar die gevestigd zijn, omdat ze te verspreid liggen over het hele grondgebied. De capaciteit van die zalen is bovendien zeer beperkt. Het kleine auditorium in het gemeentepark kan 180 toeschouwers herbergen, de andere locaties zijn geschikt voor lezingen voor kleine groepen, vergaderingen of tentoonstellingen. Alleen de Ruiterhal in het park heeft een grote capaciteit van 600 bezoekers. De Ruiterhal is echter vooral bruikbaar voor evenementen en niet voor concerten of toneelvoorstellingen. Enkele verenigingen zijn al langer vragende partij voor een grotere podiumzaal, met een capaciteit van minstens 400 zetels. Nu moeten bijvoorbeeld Pivolté, het Muziektheater en het Mandolineorkest uitwijken naar andere gemeenten of zware investeringen doen om bijvoorbeeld de sporthal van Sportoase om te bouwen tot theaterzaal. Ook met de gemeente Schoten wordt samengewerkt om bepaalde voorstellingen onder te brengen in zaal De Kaekelaar. 'Voor we investeren in een nieuw project, willen we echt weten via een onafhankelijke studie of er potentieel is voor zulke zaal,' zegt cultuurschepen Karina Hans (N-VA). Het schepencollege gaf aan professor Dirk De Corte (UA), die zijn sporen verdiende als expert cultuurmanagement, de opdracht om een studie uit te voeren. 'Hij zal, samen met enkele studenten, een marktonderzoek uitvoeren en een wetenschappelijk verantwoorde publieksbevraging op touw zetten,' zegt de schepen. 'De resultaten van dit onderzoek, die medio 2014 beschikbaar zullen zijn, zullen voor ons mee bepalend zijn of we de nodige investeringen inschrijven in de begroting of niet. Want een tip top uitgeruste concertzaal met plaats voor 400 toeschouwers kost al gauw een aantal miljoenen', besluit Karina Hans. 'Zoiets heeft nog jaren zijn weerslag op de gemeentelijke financiën.'