Politiekorpsen Brasschaat en Schoten 's nachts onder één dak

Op 8 maart 2013

De politiediensten werkten 's nachts al langer samen. De interzonale samenwerking begon in 2001 na de algemene hervorming van de politie, maar beperkte zich tot het verlenen van bijstand. Nadien gingen de korpsen nog nauwer samen werken met bijvoorbeeld een gemengde nachtpatrouille in het weekend. Nu verblijven de agenten dus ook tijdens de nacht in hetzelfde gebouw.
"Het voordeel daarvan is dat we nog efficiënter kunnen werken", zegt Els Dellafaille van politie Schoten.
"We hadden 's nachts al langer een gezamenlijke hoofdinspecteur.
Maar dat zorgde voor logistieke en materiële problemen, bijvoorbeeld bij het afhandelen van pv's of in het geval van een misdrijf. Dan hebben de agenten de hoofdinspecteur nodig en die zat dan elders."
Ook in Brasschaat zijn ze tevreden.
"Wij wilden dit eigenlijk al langer, maar door technische problemen ging dat niet. De Schotense agenten zouden dan inloggen op ons systeem en de statistieken in de war brengen. Dat is nu opgelost. De voorbije maanden hebben we dit akkoord al operationeel gemaakt en op 1 april start de proefperiode.
In mei starten we definitief", zegt korpschef Bart Van Cleuvenbergen.
Geen tijdverlies
De ene week zit het gemeenschappelijke team 's nachts dus in Brasschaat en de andere week in Schoten. De agenten blijven zich in de eerste plaats wel richten op hun eigen gemeente. Pas als er bij het andere korps nood is aan extra agenten, springen ze bij. Ook de tijd die ze verliezen bij het vervoer van de ene naar de andere gemeente, is bijna verwaarloosbaar. "Onze kantoren liggen op amper tien minuten van elkaar. En 's nachts zijn de agenten toch voortdurend onderweg. Alleen bij de aanvang en het einde van hun shift en voor de administratie van een feit moeten ze op kantoor zijn", zegt Dellafaille.
In de toekomst zullen beide teams nog nauwer samenwerken. Van een fusie is voorlopig nog geen sprake.
Dat staat ook zo in het bestuursakkoord van N-VA en CD&V in Brasschaat.
Veel hangt af van de burgemeesters, maar die waren gisteren niet beschikbaar voor commentaar.

Politie Brasschaat en Schoten 's nachts onder één dak