Eerste park als erfgoed erkend

Op 2 februari 2013

De gemeente Brasschaat is al enkele jaren bezig met het opstellen van een masterplan voor het Gemeentepark.

Burgemeester Jan Jambon (NVA) maakte duidelijk dat het hier niet alleen gaat om het behoud en vastleggen van wat er al is.

"We willen ook enkele uitdagingen aangaan. Zo wordt ons park intensief gebruikt door sportclubs. Hun activiteiten worden in ons beheersplan opgenomen. Nu dit beheersplan is goedgekeurd, komt er een investeringsplan.

Zo moeten de beuken in enkele dreven van ons park worden vervangen. Het is duidelijk dat de Brasschatenaar hier inspraak wil en hij zal dat ook krijgen. We weten allemaal dat de Brasschatenaar van zijn park houdt. Het wordt een hele uitdaging om die eeuwenoude dreven te herstellen", verduidelijkte de burgemeester.

"Verder moeten er ook werkzaamheden worden uitgevoerd aan de historische gebouwen. Denken we in de eerste plaats maar aan het kasteel.

Zo hebben we de ramen al vervangen.

Ik vernam van de uitbater dat deze ingreep een hele invloed op de verwarmingskosten heeft. Maar dat is nog maar een begin. We zullen ook werkzaamheden uitvoeren aan het groen en aan de waterpartijen in ons park", vervolgt Jambon.

De gemeente kan uiteraard op heel wat subsidies van de Vlaamse overheid rekenen. Naargelang het soort onderhoudswerken variëren deze van 20 tot 70 procent van de reële onderhoudskost. Op jaarbasis kan dit oplopen tot 260.000 euro. Voorwaarde hiervoor was de uitbouw van een realistisch landschapsbeheersplan.

Dat is opgemaakt in samenwerking met de Vlaamse Landmaatschappij.

Brasschaat vervult hiermee een pioniersrol.

Het is de eerste Vlaamse park en groen dat als erfgoedlandschap wordt erkend. "Wat Brasschaat doet, is zeer waardevol", vindt Bourgeois. "De gemeente doet meer dan alleen maar behouden wat er is, maar levert ook grote inspanningen om het groen te beheren en te beschermen.

We ondersteunen dit dan ook graag", liet de minister weten.

Kastelen te koop

Burgemeester Jan Jambon en schepen van Milieu, Groen en Natuur Dirk de Kort (CD&V) maakten van de gelegenheid gebruik om de minister nog te wijzen op een zelfde beheersplan voor park De Mik in Maria-ter-Heide. "Sinds maart 1976 wordt deze Engelse tuin en de gebouwen van het kasteel De Mik beschermd als dorpsgezicht. De toegangspoort tot dit domein is ook opgenomen als beschermd monument.

Ook in dit domein is er nood aan beheerswerken om de beschermde historische eigenschappen te behouden en te versterken. En dat is nog niet alles. In onze gemeente staan er nog heel wat kasteeldomeinen te koop.

Zij vormen voor ons ook een hele uitdaging", besloot schepen Dirk de Kort.

20130201 Geert Bourgeois in Brasschaat