Reeks over nieuwe schepencolleges: vandaag Brasschaat

Op 14 januari 2013

Burgemeester Jan Jambon: "Eerste dagen waren hectisch"
Voor de nieuwe Brasschaatse burgemeester Jan Jambon waren de eerste dagen bijzonder hectisch. Als uittredend schepen kende hij de Brasschaatse diensten al wel, maar nu valt de eindverantwoordelijkheid op zijn schouders.
Jan Jambon was in de vorige coalitie onder meer schepen van Financiën. Nu is hij burgemeester. "Het is toch even wennen", zegt hij. "Als burgemeester ben je wel verplicht alle recepties bij te wonen. "Vroeger kon ik daar veel selectiever mee omspringen. Verder ben ik letterlijk overstelpt geweest door alle mogelijke vergaderingen. Grote emoties zijn er nog niet bij geweest.
Het is natuurlijk wel onze ultieme droom het bestuursakkoord volledig uit te voeren. Daarom vind ik het belangrijk om met alle diensten zo snel mogelijk te praten. Ik moet zeggen dat zij allemaal constructief, correct en enthousiast hebben gereageerd op hun nieuwe burgemeester."
Jambon heeft natuurlijk al wel enige ervaring. "Dat is inderdaad zo. Maar als schepen ben je verantwoordelijk voor een bepaalde bevoegdheid. Als burgemeester draag je de eindverantwoordelijkheid en dat is toch even wennen", zegt Jambon. Verder wil de nieuwe burgemeester toch ook een pluim op de hoed van de vorige burgemeester steken. "Dirk de Kort heeft tijdens de vorige legislatuur heel wat gerealiseerd. Ik ben dan ook zeer blij dat hij bereid was om in onze nieuwe ploeg een schepenambt op te nemen. We hebben gedurende zes jaar goed samengewerkt en ik ben ervan overtuigd dat we dat de volgende zes jaar even goed zullen doen. Maar hier en daar worden er natuurlijk andere accenten gelegd", voegt de nieuwe Brasschaatse burgmeester er nog aan toe.

schepencollege Brasschaat 2013-2018

(foto's Joris Herregods)

1. Jan Jambon N-VA
Burgemeester 52 jaar Beroep: kamerlid Bevoegdheden: l politie l brandweer l veiligheid l personeel l ICT