Bestuursakkoord zonder uitspattingen

Op 4 januari 2013

Brasschaat Voor de eigen diensten streeft het bestuur naar een doorgedreven samenwerking tussen de administraties van het OCMW en de gemeente, in een nieuw administratief centrum, met multidisciplinaire front-office-ambtenaren zodat de burgers niet nodeloos naar verschillende diensten moeten verwezen worden. Er wordt ook gewerkt aan een echt e-loket. Op termijn wil het bestuur ook de gemeentelijke magazijnen samenvoegen, om tijd, middelen en personeel uit te sparen.
'Ik wil evolueren naar een écht personeelsbeleid. Met personeelsleden die onze diensten verlaten, zullen we een gesprek hebben om daaruit te leren', stelt burgemeester Jan Jambon (N-VA). In de nieuwe legislatuur zal nog meer aandacht gaan naar de inrichting van de publieke ruimte, waarop een Brasschaatse stempel zal gedrukt worden. Met de zitbanken werd daar de voorbije jaren al een aanzet toe gegeven.
Aan de begraafplaats Rustoord komt een onthaalruimte en in de tuin van dienstencentrum Antverpia plant het nieuwe gemeentebestuur een openluchtfitness voor senioren. Verder streeft het college naar een vermindering van het restafval tot 100 kilogram per inwoner per jaar.
Diftar
De inwoner van Brasschaat zette in 2011 139 kg aan de deur. Voor de ophaling van het afval wordt overgeschakeld naar het diftarsysteem, waarbij zal moeten betaald worden per kilo aangeboden afval. De bevoegde schepen Dirk de Kort (CD&V) is zich ervan bewust dat dit sluikstorten in de hand kan werken. Daarom zal het gasreglement aangepast worden en zullen de mensen van Brasschaat de mogelijkheid krijgen om een slot of grendel te plaatsen op hun afvalcontainer.
Wat de politie betreft, wil het bestuur naar meer blauw op straat. 'Dit betekent niet dat er meer agenten zullen worden aangetrokken, maar wel dat de agenten die we hebben meer op straat zullen komen', zegt Jambon.