“Wij waren er altijd al van overtuigd dat de boetes onwettelijk waren”

Op 17 maart 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit

De klacht die Magda Van Houwelingen indiende tegen het verbod op bermparkeren werd door de rechtbank aanvaard. Dat houdt in dat de gemeente Brasschaat haar verbod op bermparkeren moet herzien. De bevoegde schepen reageert teleurgesteld.

De rechter oordeelde dat het begrip 'bruikbare berm' moet worden geïnterpreteerd als fysiek bruikbaar. Wie op de berm kan parkeren, mag dat dus. Voor Magda Van Houwelingen klinkt dat als muziek in de oren. “Wij hebben tien keer een boete gekregen omdat onze wagen op de berm voor ons huis geparkeerd stond. Wij hebben die boetes nooit betaald, omdat we ervan overtuigd waren dat ze onwettelijk zijn. Er is plaats genoeg op die bermen. Ik ben echt benieuwd naar de reactie van het gemeentebestuur. Wat gaan zij doen met de boetes die wel zijn betaald, vraag ik me af”, zegt Van Houwelingen.

Paaltjes

Schepen van Mobiliteit Luc Sevenhans (N-VA) legt zich neer bij de uitspraak van de rechter. “We wisten dat deze maatregel voor interpretatie vatbaar was. We gaan zo snel mogelijk met het schepencollege overleggen over wat er te doen valt. Er zijn verschillende mogelijkheden. Zo kunnen we de bermen die we willen beschermen onbruikbaar maken. Dat kan door er paaltjes op te zetten of door er aanplantingen aan te brengen. Ikzelf ben geen voorstander van die paaltjes, want dan wordt Brasschaat een paaldorp. Een andere mogelijkheid is dat borden van het type E9G geplaatst worden. Dat houdt in dat we een zone creëren waarin niet mag worden geparkeerd op de bermen. Maar dat heeft dan weer tot gevolg dat er straten zijn waarin niet meer kan geparkeerd worden omdat de doorgang te smal wordt. We zouden trouwens zo'n 120 van die borden moeten plaatsen.”

“Erbarmelijke staat”

De schepen zegt de uitspraak ten zeerste te betreuren. “Brasschaat is een groene gemeente met veel laanbomen, evenveel als dat er inwoners zijn. De bermen zien er echter niet uit. Daarom wilden we ze beschermen met een parkeerverbod. Op heel wat plaatsen hebben we de bermen al hersteld en waar nodig zijn ze verhard, zodat erop geparkeerd kan worden. In de Guyotdreef, waar de klacht vandaan komt, liggen de bermen er erbarmelijk bij. We waren van plan om ook daar het fietspad aan te pakken. Maar goed, ik heb aan minister van Verkeer Ben Weyts al gevraagd of hij voor een duidelijke omschrijving van het begrip 'bruikbaar' kan zorgen”, zegt Sevenhans.

Of de geïnde boetes zullen worden terugbetaald, moet het schepencollege beslissen.

Boetes terugvorderen

Oppositiepartij Brasschaat 2012 had kritiek op de manier waarop het gemeentebestuur dit probleem aanpakte. Volgens Brasschaat 2012 was het onduidelijkheid troef.

Ook bij Open Vld stelde men zich vragen over deze maatregel. Yves Heylen, die zelf meerdere boetes kreeg, betaalde die niet, net als Magda Van Houwelingen. “Ik heb deze maatregel altijd absurd gevonden en ben dan ook heel blij dat het gemeentebestuur dit proces heeft verloren. Ik wil iedereen die ooit een boete betaald heeft oproepen om die terug te vorderen bij het Brasschaatse gemeentebestuur.”