“Wie helpt ons als het brandt?”

Op 28 mei 2016, over deze onderwerpen: Communicatie, Mobiliteit
straatriolering

Bewoners van de wijk Het Leeg-De Rietbeemden zijn niet te spreken over de rioleringswerken die aan de gang zijn. Ze ondervinden niet alleen lawaai- en geurhinder, ze voelen zich ook onveilig nu ze niet bereikbaar zijn voor de hulpdiensten.

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de werken in drie fases zouden verlopen, maar de aannemer begon alles meteen open te gooien. “Wij hadden verwacht dat de straten die in de tweede en de derde fase worden aangepakt pas zouden worden opengelegd wanneer fase 1 klaar is”, zegt Francois Wouters. “Maar dat is nog niet alles. De bewoners kregen de instructie de groene aanplantingen die ze zelf op het openbaar domein hadden aangebracht te verwijderen. Toen wij hier kwamen wonen, sloten wij met de gemeente nochtans een overeenkomst waarbij we alles netjes met aanplantingen zouden bekleden. Maar het grootste probleem is dat we helemaal afgesloten zitten. Als hier iets gebeurt, hebben we een gigantisch probleem. Er kan niet eens een brandweer- of ziekenwagen door. Alles ligt open en na enkele regenvlagen is het een modderpoel.”

Zelf woont Wouters in een straat waarin niet wordt gewerkt, maar zijn garage geeft uit op een straat die wel openligt. “Wij kunnen met onze wagen niet weg. De gemeente heeft ons niet op de hoogte gebracht van wat er allemaal te gebeuren stond. Wij hebben het als bewoners van elkaar moeten vernemen. Wij hebben er alle begrip voor dat deze werken worden uitgevoerd, ze zijn nodig. Maar de hinder is enorm. De dieselgeneratoren draaien hier dag en nacht. Het lawaai en de geur zijn allesbehalve aangenaam. Met de ramen open slapen is onmogelijk. Ik heb de voorbije nacht amper anderhalf uur kunnen slapen. Onlangs viel de straatverlichting nog uit. Dat maakte dat de toestand hier 's avonds ronduit gevaarlijk was. Er zijn al valpartijen gebeurd”, aldus Francois Wouters.

Voor de postbedeling is de toestand ook niet ideaal. “De postbode moet zich een weg zien te banen door de werken”, zegt Wouters. “Aan de bewoners werd beloofd dat alles klaar zou zijn voor het bouwverlof, maar daar gelooft niemand nog in. Er was ook voorgesteld om met platen op het voetbalveld tijdelijke parkeerplaatsen voor de wagens te creëren, maar het gemeentebestuur vond dat te duur.”

“Ergste achter de rug”

De Brasschaatse schepen van Communicatie Luc Sevenhans (N-VA) heeft begrip voor de klachten, maar betwijfelt of de klagers uit naam van alle bewoners spreken. “Op dit ogenblik ligt er inderdaad veel open in de wijk, maar het ergste is toch achter de rug. Voor eventuele hulpverlening is het een probleem, maar de werken zijn wel nodig. We gaan ervan uit dat alles tijdig wordt afgerond”, zegt de schepen.

De aannemer was onbereikbaar voor commentaar.