VIB-Zebra-project 2021

Op 16 september 2021, over deze onderwerpen: Politie & Veiligheid

Tijdens de Week van de Mobiliteit in 2019 werd in Brasschaat een nieuw concept geïntroduceerd: het VIB-Zebra-project. Daarvoor haalden we onze mosterd bij onze stedenbandgemeente Tarija in het Zuid-Amerikaanse Bolivia. Tarija is een drukke stad met veel autoverkeer en chaotische en gevaarlijke verkeerssituaties.
Met de zebra’s wilde Tarija, en nu dus ook de gemeente Brasschaat, de burgers op een ludieke manier – zonder te veel met het vingertje te wijzen – de regeltjes van de wegcode aanbrengen. Brasschaat is Brasschaat en vandaar dat deze creatieve, maar ook kindvriendelijke manier om met verkeer om te gaan, kan werken. We kregen in elk geval veel toffe reacties.

In 2020 konden er omwille van covid19 geen zebra-momenten plaats vinden, maar nu pikken we de draad terug op. De week van de mobiliteit loopt van 16 tot en met 22 september. Maar we starten reeds op maandag 13 september met het eerste schoolbezoek.
4 vrijwilligers kruipen in een zebrapak om aan de schoolgaande kinderen fluo-sleutelhangers uit te delen. Ze geven automobilisten een dikke duim als ze zich aan de (dynamische) zone 30 houden en zwaaien hevig in het rond wanneer een ouder zich foutparkeert, zich asociaal opstelt of niet aan de snelheid houdt. En als je geluk hebt, zien we hen ook een danspasje placeren.
In Tarija is er ook een sociale factor verbonden aan het project. Vaak zijn de vrolijke zebra’s jongeren uit probleemgezinnen. Voor hen creëert het project een veilige plaats waar ze zelfvertrouwen kunnen opbouwen, hun talenten leren ontdekken en plannen maken voor de toekomst.

Ondertussen promoten ze in Tarija meer dan alleen verkeersveiligheid. Ze geven ook workshops in scholen rond andere thema’s zoals afval sorteren, pesten en waterbesparing. Dat biedt hier in Brasschaat ook nog perspectieven. “Maar de komende dagen willen we met onze Brasschaatse zebra’s 100 procent inzetten op veilige schoolomgevingen”, zegt schepen van mobiliteit Goele Fonteyn.
We zullen in de  volgende schoolomgevingen actief zijn:

• Ma 13 september, 8u-8.30:  GIBO Mariaburg
  • Di 14 september, 8u-8.30: Mater Dei Centrum
  • Wo 15 september, 8u-8.30: Sint-Michielscollege
  • Do 16 september, 8u-8.30u: GIBO Heide
  • Vrij 17 september, 8u-8.30u: Mater Dei Driehoek

Andere scholen komen nog aan bod op andere momenten.
Tot slot organiseren we ook dit jaar in het kader van de week van de mobiliteit weer een fietsontbijt op woensdag 22 september. We vatten post op de Bredabaan in het centrum en tracteren de fietsers die naar hun werk of school vertrekken op een lekker, duurzaam en lokaal ontbijtje.

Politiek verantwoordelijke: Goele Fonteyn