Veilig afscheid bij school Mater Dei

Op 22 december 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit
Vagevuurvelden deels enkelrichting

De verkeerssituatie in de Vagevuurvelden verandert. Op het smalle stuk wordt eenrichtingsverkeer ingevoerd en aan de kleuter- en lagere school Mater Dei komt een kiss-and-ridezone.

Het Brasschaatse schepencollege boog zich de voorbije weken over de verkeerssituatie in de Vagevuurvelden. Deze straat verbindt de Miksebaan aan café Den Bacchus met de Door Verstraetelei. De relatief lange straat kent net voorbij de parking van het GIB een versmalling. Vanaf dat punt tot aan de Door Verstraetelei geldt er eenrichtingsverkeer.

“Ook de mensen die in dat smalle stuk wonen, mogen niet richting Miksebaan rijden. Aan de bocht, ter hoogte van de uitgang van de kleuter- en lagere school Mater Dei, bevindt zich een klein pleintje dat is afgesloten met paaltjes. We gaan die paaltjes achteruitzetten, zodat we ruimte creëren voor een kiss-and-ridezone voor de school. Nu is het daar bij het begin en einde van de schooldag een chaos van je welste”, zegt schepen van Mobiliteit Luc Sevenhans (N-VA).

Start in januari

Wie zijn of haar kinderen aan de school heeft afgezet, moet verder doorrijden richting de Door Verstraetelei en kan daar weg. “Door in dat smalle stuk eenrichtingsverkeer in te voeren, pakken we ook het probleem met de geparkeerde wagens aan. Door die geparkeerde wagens kunnen de mensen moeilijk uit hun garage of oprit rijden. Om de kiss-and-ridezone te kunnen aanleggen, moeten er wel vier parkeerplaatsen verdwijnen. Maar dat weegt niet op tegen de grote veiligheid die we hier creëren”, aldus Luc Sevenhans.

De werken die nodig zijn om de kiss-and-ridezone aan te leggen, zullen al begin januari starten. “Als dat niet meer zou lukken, dan toch zeker tijdens krokusvakantie”, aldus Sevenhans. “We kunnen de werken natuurlijk best tijdens een vakantie uitvoeren. Met deze ingreep maken we de schoolomgeving hier een stuk veiliger. Het is intussen al de derde keer dat de verkeerssituatie in de Vagevuurvelden verandert. Nu moet het definitief zijn. We hebben positief advies van de verkeerspolitie gekregen. Ook de school en de buurtbewoners konden zich erin vinden. Ik hoop alleen dat de mensen de nodige discipline aan de dag leggen om hun grondgebied in de richting te verlaten en niet tegen de richting in te rijden.”