Uitreiking deelwagenabonnement

Op 18 januari 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit
Deelauto

Op de dag van driekoningen reikte schepen van duurzaamheid, Goele Fonteyn, de prijzen uit van de wedstrijd ‘Ruil je nummerplaat in’. Deze liep van 16 september tot 16 december.

Tijdens de week van de duurzame mobiliteit lanceerde het gemeentebestuur Brasschaat een wedstrijd om burgers te stimuleren afstand te doen van hun (vaak 2de) wagen en meer in te zetten op duurzame vervoersmodi.  Bij inlevering van de nummerplaat maakte je kans op een Partago deelwagenabonnement ter waarde van 250 euro en een rijtegoed van 300 euro.  3 pakketjes waren er te winnen.

Brasschaat zet sterk in om privewagens te vervangen door fietsen, openbaar vervoer en deelmobiliteit. We trachten zo die modal shift van 50/50 te bereiken: 50 privewagens en 50 duurzame vervoersmodi.

Bovendien werken we ook aan onze burgemeestersconvenant waarbij we het engagement hebben genomen om tegen 2030 de co2uitstoot met 40 procent te verminderen. Iedere inlevering van een auto die op diesel of benzine rijdt, helpt ons uiteraard om de C02 te verminderen.

Al deze doelstellingen zijn opgenomen in het Vlaams klimaatplan, maar in de gemeenteraad van januari volgende week zullen we ook ons Brasschaats energie- en klimaatplan goedkeuren waar we deze ambitieuze doelstellingen bekend maken en verdere acties uitrollen

Katleen Schepers, Simone Van Harmelen en Erna Keereweer gingen met de prijzen lopen! Proficiat!

Ik hoop op deze manier nog meer twijfelende inwoners te overhalen om mee te stappen in het elektrisch deelwagensysteem. 1 deelwagen vervangt immers tot 7 à 8 particuliere wagens.

Actie verover de ruimte:

Begin oktober lanceerden we de actie 'Verover de ruimte' ism. autodelen en jeugdverening natuur en jeugd. We trachtten meer ruimte op te eisen en terug te geven aan de buurt voor beleving, ontmoeting, sport en spel. Dit hebben we gedaan door op het Kaartse plein 8 parkeerplaatsen vrij te maken en de jongeren daar te laten spelen. Een enorme ruimtewinst!

Partago-actie:

Wil je het autodelen ook een keertje testen? Stuur dan een mailtje naar duurzaam [at] brasschaat.be. De eerste 25 personen krijgen een waardebon van 30euro. Met de bon maak je een (gratis) Partago account aan inclusief 30euro rijtegoed.

Extra info:
  • Er zijn 16.800 ingeschreven wagens in Brasschaat: 5 minder lijkt niet veel, maar is een begin. Als we de actie volgend jaar nog eens kunnen herhalen en dan zijn er bv. 10 nummerplaten minder, dan denk ik dat we toch al goed bezig zijn
  • In het burgemeestersconvenant heeft onze gemeente OOK het engagement genomen om tegen 2030 de CO2-uitstoot met 40 % te verminderen. Dus iedere inlevering van een auto die op diesel of benzine rijdt, helpt ons de CO2 -uitstoot op het grondgebied verminderen
  • Brasschaat telde tot voor kort nog maar één elektrische deelauto, die aan het oud Gemeentehuis staat. Hiervoor wordt samengewerkt met Partago. In het najaar zijn er 5 Partago-auto’s bijgekomen in de wijken Maria-terHeide, Driehoek, Centrum, Kaart en Mariaburg. Uit een enquete van 2018 bleek dat in de drukbevolkte wijken zoals Kaart en Driehoek de grootste behoefte was voor deelwagens.
  • De deelwagens werden aangekocht voor in totaal 113.000 euro, maar de gemeente krijgt a rato van 95.000 euro een subsidie van de Vlaamse overheid in het kader van ‘lokale klimaatprojecten’.
  • Ook twee dienstwagens van de gemeente, gestald aan het Nieuw Administratief Centrum, die elektrisch zijn, kunnen nu na de kantooruren en in het weekend als deelauto gebruikt worden. En onlangs is daar ook nog een Kangoo bijgekomen, dus een iets groter model, genre bestelwagentje. Dit aanbod van beschikbare dienstwagens zal nog uitgebreid worden. Tegen het einde van de legislatuur hebben we de ambitie om 10 dienstwagens ter beschikking te hebben voor de burgers.
  • Ook hebben we contacten met Poppy om op bepaalde locaties deelauto’s ter beschikking te stellen. Daar lopen we wel tegen het feit aan dat die niet allemaal elektrisch zijn, dus dat zijn we nog verder aan het uitklaren wat de mogelijkheden zijn.