Rechter stelt einde aan boetes voor bermparkeren

Op 17 maart 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit

De gemeente Brasschaat zal geen GAS-boetes meer uitschrijven voor het bermparkeren. De rechtbank heeft na een klacht van een inwoner gisteren geoordeeld dat de gemeente bermparkeren immers niet zomaar mag verbieden.

De rechter oordeelde dat de wagen moet worden opgesteld op een bruikbare berm. Wanneer de gemeente een berm als onbruikbaar ziet, dan moet zij daar volgens de rechter paaltjes of struiken plaatsen zodat parkeren onmogelijk wordt. Als je dus kan parkeren op een berm, dan mag dat dus. "De gemeente heeft een gemeentelijk reglement uitgeschreven dat de toepassing van de wegcode wil verruimen", zegt Erwin Van Damme, persrechter van de politierechtbank . "Dat kan de gemeente zelf niet zo bepalen. De gemeente kan niet veronderstellen dat iedereen op de hoogte is van haar campagne."

Bittere pil

Voor de gemeente is deze beslissing een bittere pil. "Dit hadden we niet zien aankomen", zegt schepen van Mobiliteit, Luc Sevenhans (N-VA). "We hebben ons voldoende juridisch laten informeren en telkens kregen we een positief advies. Hoe we dit nu verder zullen afhandelen, zal zo snel mogelijk besproken worden in het college. Ofwel maken we de bermen onbruikbaar door te werken met paaltjes of struiken, ofwel plaatsen we op elke invalsweg het verkeersbord E9G dat verbiedt om om op de berm te parkeren. Dat zullen dan al gauw zo'n 120 extra borden zijn. Op het college zal ook besproken worden wat we zullen doen met de geïnde GAS-boetes. Maar voorlopig volgen we dus het vonnis en zullen er geen boetes meer worden uitgeschreven. We zijn een groene gemeente en we willen dat ook zo houden. Daarom rekenen we op het gezond verstand van de inwoners."