“Professionalisme ontbreekt”

Op 4 november 2016, over deze onderwerpen: Burgemeester

Yves Heylen, tot voor enkele dagen nog actief bestuurslid bij Open Vld, koos voor een eigen koers. Hij richt een liberale denktank op die nog kan uitmonden in een eigen partij.

De Brasschatenaar, die al vijftien jaar in Brasschaat woont en actief is in de vastgoedsector, sloot zich zeven jaar geleden aan bij Open Vld. De teleurstellende verkiezingsuitslag waarbij de partij van vijf naar twee zetels zakte, deed hem de stap zetten.

“Ik pleitte voor vernieuwing en verjonging binnen de partij”, zegt Yves Heylen. Let wel, tijdens de vorige legislatuur leverde Myriam Van Honste prima werk, onder meer als schepen van Ruimtelijke Ordening. Maar na de vorige verkiezingen viel de partij stil. We hebben ons niet genoeg geprofileerd. Daarom wil ik nu alleen doorgaan met de mensen die denken zoals ik. We moeten de liberale stem in Brasschaat meer laten horen.”

Het is volgens Heylen niet de bedoeling om alleen maar de confrontatie op te zoeken. “Onze nieuwe denktank heet Open Brasschaat. Burgerparticipatie vinden we heel belangrijk. Zo zou ik het perfect verdedigbaar vinden om via een referendum in Brasschaat de mening van de burger te horen over een doortrekking van de tramroute. We kunnen toch los van onze eigen mening de mening van de burger vragen?”, zegt Heylen.

Heylen raakte in de politiek geïnteresseerd door de burgermanifesten van Guy Verhofstadt. “Ik kan me ook sterk terugvinden in het beleid van Maggie De Block. Maar in de Brasschaatse Open Vld kon ik me niet meer terugvinden. Ik wil niet meer gebonden zijn. Zonder bij Open Vld te zitten, wil ik wel op het beleid van Open Vld wegen”, vervolgt Heylen.

Over het huidige gemeentebestuur kan Heylen weinig positiefs vertellen. “Hier ontbreekt iedere visie. Het patrimoniumbeleid heb ik al vaak aan de kaak gesteld, maar het ontbreekt aan professionalisme. In dossiers als het bermparkeren en de leegstandtaks blijft het bestuur maar wat aanmodderen”, aldus Yves Heylen.

“Soms te voortvarend”

Bij Open Vld vindt men het vertrek van Heylen jammer. “We hopen dat de deur op een kier blijft. Maar Yves is soms wel te voortvarend geweest. Een aantal keren had hij beter eerst alles afgepunt met ons bestuur in plaats van meteen naar de pers te lopen”, zegt Open Vld-voorzitter Christophe Thomas.

De Brasschaatse coalitie N-VA-CD&V ligt niet wakker van de plannen van Heylen. Waarnemend burgemeester Koen Verberck (N-VA) vindt dat Heylen nogal cru is in zijn stellingname. “Heylen bijt zich vast in het patrimoniumbeleid, maar de voorbije twintig jaar was Open Vld er toch verschillende keren bij en toen hoorden wij niets van kritiek”, zegt Verberck.