Pauwelslei, eerste lokale voorrangsweg

Op 13 december 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Nà de heraanleg van de Pauwelslei waarbij voet- en fietspaden en het wegdek heraangelegd werden, wordt de Pauwelslei nu de eerste lokale voorrangsweg in Brasschaat. Als de evaluatie nadien positief is, volgen er nog. Het gemeentebestuur is van plan om de voorrang aan rechts in hoofdstraten geleidelijk aan te herzien. Daarmee volgt Brasschaat het voorbeeld van heel wat andere gemeenten zoals Kapellen, Schoten en Kalmthout.

Hoofdweg versus woonstraat

De voorrang aan rechts leidt vaak tot verstrooidheid en ongevallen, zeker in hoofdstraten waarbij bestuurders het gevoel krijgen voorrang te hebben. Voorrang aan rechts zorgt in België voor maar liefst 15.000 ongevallen per jaar.

Vandaag moeten alle bestuurders op onze hoofdstraten voorrang geven aan kleinere woonstraten, dus ook bestuurders van (brom)fietsen. Niet logisch, onduidelijk en levensgevaarlijk. Daar komt deze legislatuur dus verandering in. De bedoeling is om na de Pauwelslei ook Lage Kaart, Miksebaan, Donksesteenweg, Hoogboomsteenweg, Hemelakkers en Augustijnslei op termijn in voorrang te brengen.

De voorrang aan rechts afschaffen, kan natuurlijk niet in alle straten. In de bebouwde kom heb je straten waar geen duidelijke hoofd- of zijstraat is. Dat zijn de rustigere woonstraten. Daar is de voorrang aan rechts nog wel nodig.

Veilig, duidelijk, leefbaar

Een duidelijk onderscheid tussen hoofd- en zijstraten verhoogt de veiligheid van alle weggebruikers, maakt woonwijken leefbaarder en verbetert de doorstroming van het verkeer.
Op een voorrangsweg nemen conflictsituaties op kruispunten af, zeker voor fietsers, want zij mogen gewoon doorfietsen.

Ook voor automobilisten is er geen enkele twijfel meer wie voorrang heeft. Gemeenten die al een gelijkaardige ingreep deden, zagen het aantal verkeersongevallen stevig dalen!

En wat met de snelheid?

“Bij een voorrangsweg wordt de straat een racebaan!”, horen we vaak. Hoe snel automobilisten rijden, hangt echter niet alleen van de voorrangsregels af. Er zijn heel wat factoren die bepalen of bestuurders zich netjes aan de snelheid houden: de zichtbaarheid op de weg, de inrichting van de kruispunten, weersomstandigheden, rijervaring, snelheidscontroles, flitspalen, straatinfrastructuur, ...

Natuurlijk nemen we eerst een aantal snelheidsremmende maatregelen vooraleer we de voorrang aan rechts afschaffen. In de Pauwelslei plaatsen we een vaste flitscamera, komen er slimme lichten en dynamische verkeersborden en een zone 30 ter hoogte van de schoolomgeving.

dienst mobiliteit | T 03 650 02 95 | mobiliteit [at] brasschaat.be

schepen van mobiliteit | Goele Fonteyn | gsm 0484 66 96 11 | goele.fonteyn [at] brasschaat.be