Parkeren op de berm mag weer

Op 19 april 2016, over deze onderwerpen: Burgemeester, Mobiliteit

Het Brasschaatse schepencollege besliste om dan toch niet in cassatie te gaan tegen de uitspraak van de rechter die het bermparkeerverbod terugfloot.

Na het instellen van het verbod op parkeren in de bermen kreeg het gemeentebestuur heel wat kritiek. Magda Van Houwelingen trok nadat ze enkele boetes had gekregen voor parkeren in de berm naar de rechtbank, waar ze het gelijk aan haar kant kreeg.

“Wij dachten eerst in cassatie te gaan tegen die uitspraak”, zegt waarnemend burgemeester Koen Verberck (N-VA). “Maar na afweging van de argumenten pro en contra hebben we ons standpunt bepaald. We leggen ons neer bij de uitspraak van de rechter. Een procedure voor cassatie is tijdrovend en biedt geen garantie voor een andere uitspraak. Wij zullen iedere vraag tot terugbetaling van de boetes bekijken zonder dat er een juridische procedure aan vooraf moet gaan.”

“We gaan het bermparkeerverbod bijsturen volgens de uitspraak van de rechter. Concreet betekent dit dat men mag parkeren op een berm als hij niet verhoogd is, behalve buiten de bebouwde kom. Daar mag dat wel”, zegt schepen voor Mobiliteit Luc Sevenhans (N-VA). (jbr)